Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom eller fast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neken

Medlem
Är ganska färsk på det här med foto (hållt på snart 1 år) men tycker det är riktigt roligt. Har en D60 med ett Sigma 18-200. Det har funkat kanon sen dag 1 och har fyllt mina fotobehov än så länge.
Har nu kollat länge och väl bland olika vidvinklar och nu skulle jag gärna vilja ha lite tips och/eller förslag. Någon som har något ont eller gott om följande eller förslag på annat:

Sigma 10-20 f4-5,6
Sigma 15mm f2,8 Fisheye
Samyang 8mm f3,5 Fisheye
Tokina 10-17
Tokina 12-24 - den med autofocus på D60:n

Fisheye-effekten är inget problem för mig då jag är ute efter härligt vida bilder.
Kanske missat något annat objektiv?

Tacksam för lite tips och förslag.

Jag skaffade nyligen en Sigma 10-20/3.5 DG HSM, som är en uppgradering av Sigman du nämner. Den var dock lite dyrare p.g.a. den fasta ljusstyrkan. Hittills är jag jättenöjd med den på min D60, men jag tycker den vinjetterar en aning speciellt på största bländare. Det är dock inget ovanligt. Zoomen tycker jag är bra att ha, det gör objektivet mer användbart tycker jag. Jag använder visserligen oftast den kortaste brännvidden men rätt ofta vill man avgränsa lite mer och då är zoomen bra att ha.

Kan tillägga att det här är min första vidvinkelzoom och har aldrig testat någon annan (förutom den ljussvagare versionen, det var den som satte fart på mitt ha-begär efter en vidvinkel..). Dessutom har jag inte hållit på speciellt länge med foto jag heller så jag är knappast rätt person att bedöma hur bra det här objektivet egentligen är jämfört med andra. Men på t.ex. cyberphoto får det ett riktigt bra betyg i alla fall....

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto