Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

toXXy

Medlem
Hej, jag tänkte utöka min kameraväska med ett vidvinkelobjektiv.
Mitt tanke med det är att ut och fota landskap, men även kanske vid lite filming av tex musikvideos ( på hobbynivå)

Jag äger en Canon70D och dom två jag funderar på just nu är

Canon EF-S 10-22mm F/3,5-4,5 USM

eller det lite billigare

Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM

Fördelen med det billigare är ju att det har bildstabilisering, samt den förbättrade mjuka och tysta autofokusen.

Någon som har några tips?
Tack på förhand
 
Provat

Jag har provat (och äger) objektiven 18-55 IS STM och Sigma 17-70HSM. Måste säga att vid filmning i dagsljus (där man kör 1/50s och bländar ner objektivet rejält samt sänker ISO maximalt utom när det är halvskumt) så blir filmerna SÅ mycket bättre med den billiga STM-zoomen. Mjuk följsam följande AF och absolut skarpt, i alla fall på mina skärmar. Jag kan inte se att filmen är skarpare med det för stillbild skarpare objektivet. Är det dessutom så att du ska köpa ett STM-objektiv som sägs vara lika skarpt som det gamla utan bildstab och STM så är det ju uppenbart vad du ska välja!!! STM är verkligen ett lyft tillsammans med 70D (som ju är Canons enda DSLR som är värd namnet stillbild/videokamera om man inte vill fokusera manuellt med allt vad detta innebär i träning, planering och extra kostnader)

PS nu tyckte jag iofs inte testen var så heltäckande utan misstänker att vid enbart stillbildsfotografering så skulle gamla 10-22 kunna vara ett bättre val om man kom över ett fint ex. begagnat. Om inte annat för större omfång och bättre byggkvalitet.
 
Den nya 10-18 är billigare, lättare, har bildstabilisering och har bättre autofokus. Finns det någon anledning alls att välja 10-22 förutom det halva steget i ljusstyrka?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.