Annons

Vidvinkelomvandlare till Fuji x100v

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Använt Fuji x100v under ett och ett halvt år för gatufoto. Det fasta objektivet på 35 mm (motsvarande fullformat) är bra, Men saknar ibland 28 mm. Det finns en vidvinkelomvandlare WCL-x100s II för drygt 3000 kr som kan skruvas på kameran och ger den här brännvidden. Spaning på nätet ger mest positiva omdömen - några negativa givetvis. Finns någon här på Fs har erfarenheter av att fota med vidvinkelomvandlaren på Fujin?

Senast ändrad:
En kompis till mig har konvertern och är mycket nöjd med den optiska prestandan. Problemet är vikt och storlek, vilket är en smaksak. Så kläm och testfota innan du köper

En kompis till mig har konvertern och är mycket nöjd med den optiska prestandan. Problemet är vikt och storlek, vilket är en smaksak. Så kläm och testfota innan du köper

Tack Magnus för svaret. Ska följa dina kloka råd och testa konvertern när våren kommer med ljus och värme. Visst blir kameran lite mer otymplig. Men förhoppningsvis inte värre än att det går att hantera.

Kolla gärna in på youtube, där finns det folk som har testat WCL och verkar vara mycket nöjda över resultatet. Är själv lite sugen på en sådan. Men har bara inte slagit till ännu.

Jag har använt en x100f sedan 2017. I höstas införskaffade jag en WCL mk2 och är mkt nöjd.

Bildkvaliteten är oförändrad och autofokus funkar klockrent.

Tyngdpunkten förskjuts framåt en aning men jag tycker inte det är något som stör. Kamerans tyngd är fortfarande låg. Men visst - formfaktorn är aningen bulkigare jämfört med utan. Som helhet är kameran med konverterare fortfarande smidig och liten.

En sak som man ska komma ihåg är att den inbyggda blixten blir skymd när WCL skruvas på. Men om man använder en extern blixt är detta inte något bekymmer.

Jag har använt en x100f sedan 2017. I höstas införskaffade jag en WCL mk2 och är mkt nöjd.

Bildkvaliteten är oförändrad och autofokus funkar klockrent.

Tyngdpunkten förskjuts framåt en aning men jag tycker inte det är något som stör. Kamerans tyngd är fortfarande låg. Men visst - formfaktorn är aningen bulkigare jämfört med utan. Som helhet är kameran med konverterare fortfarande smidig och liten.

En sak som man ska komma ihåg är att den inbyggda blixten blir skymd när WCL skruvas på. Men om man använder en extern blixt är detta inte något bekymmer.
Intressant att höra om dina positiva erfarenheter. Sysslar själv mest med gatufoto. Vill gärna ta bilder på nära håll. Helst från höften och då rikta kameran med att hålla om objektivet. Fysisk kontroll liksom. Då skulle förlängningen av objektivet funka fint. Som nåt slags handtag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar