Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag behöver ett vidvinkelobjektiv för att t ex kunna fota byggnader eller huvudtaget kunna stå nära och ändå får med mycket på sidorna.

Jag använder Cano 10D. Vilket objektiv rekommenderar ni? Det ska ge knivskarp skräpa men ändå ha ett överkommligt pris. Behöver inte vara Canonobjektiv.

Zoom eller fast, vad tycker ni? Fördelar resp nackdelar?

Tacksam för svar!

=0) Marie
 
Vad är ett överkomligt pris?
Finns väl inte direkt några knivskarpa vidvinklar för rimliga pengar..

Sigmas 15-30 har fått rätt bra kritik. Finns för runt 3700:- nya, i Tyskland.
Annars har du Tokinas 12-24. Går på 4775:- på Cyberphoto.
Zoom eller fast vet jag inte :)
 
förenklat:

zoomobjektiv:
fördel: man kan zooma..
nackdel: mindre skarpt

fast objektiv:
fördel: skarpare
nackdel: man kan inte zooma..

Vill du ha ett riktigt skarpt objektiv är alltså fast att föredra. Jag har ett canon 10-22, gillar det! Men det är inte lika knivskarpt som mitt fasta 15mm.
 
Ett beg 17-40/4L skulle jag satsa på. Det var vad jag köpte nyligen till min 10D och jag är helnöjd. Mycket fin optik.

Ett plus förutom den optiska kvalitén med att köpa beg L-optik är att man kan sälja den utan större förlust om man så skulle vilja. Var någon som skrev något i stil med att man kan se det som man har den på "långlån". Enda kostnaden är räntan på de pengar man ligger ute med (och räntan är ju nästan obefintlig i nuläget...).
 
Senast ändrad:
Sigma 20mm

Kanske kommer detta inlägg sent, men kan kanske vara värt något i alla fall. Jag håller med om resonemanget ovan. Har själv ett Sigma 20mm / 1,8 som jag är mycket nöjd med. Du kanske hade tänkt dig vidare vidvinkel, och sen går det ju inte att zooma med ...

:)
 
Jag vet inte om du redan har köpt ett objektiv men är det främst byggnader du ska fota skulle jag absolut rekommendera dig att kika på Canon TS-E objektiv. Anledningen är att här kan du vinkla objektivet för att räta upp byggnader vilket är mycket användbart för detta ändamål.
MVH
Niclas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.