** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
Har kollat runt på nätet och läst om olika objektiv. Även fått förslag på vilka jag ska titta på. Prismässigt så är jag villig att lägga lite extra om det är värt det för att få ett mycket bättre objektiv. Vill ha något man kan ha med sig ett tag.

Nu har jag fått ner det till dessa tre:

Sigma Objektiv AF 12-24mm f/4.5-5.6 EX IF DG ASP

Tamron AF 10-24mm f/3.5-4.5 SP Di II LD Aspherical (IF)

SIGMA objektiv 10-20mm f/3,5 EX DC HSM

(vad står IF för? Tamron har den)
Har läst om dem men eftersom jag inte är speciellt insatt så vet jag ju inte vilken som är bäst. Kanske ska tillägga att jag har en Sony a350.

Finns det någon som har erfarenhet av nån av dessa, eller kan ge förslag på något annat objektiv som är mycket bättre som jag kan ha missat. Skulle uppskatta era synpunkter.

Sigma har ett 12-20 4/5.6 också? Har nyligen läst att det är deras billigaste i vidvinkelgruppen samtidigt som det är det mest prisvärda och hade lika bra prestanda om inte bättre än sigmas andra. Detta även om 3.0 är bra att ha.

Sigma 12-24 är ju ett objektiv som tecknar ut för fullformat och tänker du inte skaffa någon sådan kamera inom överskådlig framtid kan det ju vara lite onödigt att lägga pengar på ett sådant objetiv. Det har fått ganska blandade omdömen och verkar inte bättre än tex 10-20/4.5-5.6, som är mycket billigare. Det man betalar extra för är helt enkelt att det tecknar ut för en fullstor sensor.

Av sigmas två 10-20:eek:r och Tamrons 10-24 verkar Sigma 10-20/4.5-5.6 vara det som är mest prisvärt. Tamrons har ju ett större zoomomfång vilket kan vara bra, men presterar inte riktigt lika bra optiskt.

Sigma 12-24 är ju ett objektiv som tecknar ut för fullformat och tänker du inte skaffa någon sådan kamera inom överskådlig framtid kan det ju vara lite onödigt att lägga pengar på ett sådant objetiv. Det har fått ganska blandade omdömen och verkar inte bättre än tex 10-20/4.5-5.6, som är mycket billigare. Det man betalar extra för är helt enkelt att det tecknar ut för en fullstor sensor.

Av sigmas två 10-20:eek:r och Tamrons 10-24 verkar Sigma 10-20/4.5-5.6 vara det som är mest prisvärt. Tamrons har ju ett större zoomomfång vilket kan vara bra, men presterar inte riktigt lika bra optiskt.

Tror det kommer dröja ett tag innan jag köper ett fullformat, kanske inte värt det då. Men jag känner mig mer informerad.
Tack för ditt svar.

Aro. Låter bra. Ska se vart man kan hitta en då. :)

Jag har både Sigma 10-20/4-5.6 och Sigma 12-24. Den förstnämnda till en 500d och den sistnämnda till en fullformatare. 10-20 är helt ok tycker jag, ser ingen större skillnad mot resultatet med det bättre Canon 10-22 som jag också haft. Vad gäller 12-24 så kan jag konstatera att jag måste blända ner minst ett, helst två steg för att det skall bli bra. Men då blir det verkligen bra, i vart fall min är väldigt skarp då. Sen blir ju aldrig de här supervidvinklarna särskilt skarpa i hörnen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar