Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

CUPiCAKE

Medlem
Jag har en Nikon D80 och skulle vilja ha hjälp att välja ett objektiv. Jag hade ett 18-55 mm som gick sönder, och därför har jag fått försäkringspengar så jag kan köpa ett nytt.
Men då tänkte jag inte köpa ett sånt utan ett vidvinkel. Någon som har tips på ett bra objektiv som passar till min kamera?

Jag har även ett 55-200 mm objektiv som jag säljer om jag hittar ett objektiv som gör att jag inte behöver det längre.
 
Om du vill ha ett objektiv som är mer av en "supervidvinkel", vilket jag antar att du menar, så är två populära alternativ Sigma 10-20 och Tokina 12-24. Själv har jag den senare och är mycket nöjd.

Sedan har Tamron sin 10-24, vilket är ett trevligt omfång, såklart, men det verkar inte riktigt lika vasst optiskt som de andra två ovan.

Nikons 10-24 har väl, tror jag, inte hittat till den svenska marknaden ännu och jag har inte sett tillräckligt mycket bilder för att kunna ha en riktig uppfattning om den, men det jag sett hittils tycker jag har sett ganska lovande ut...
Sen finns ju Tokina 11-16 åxå. Den verkar bra, men har, i mitt tycke, kanske ett lite VÄL litet omfång.
 
ok, jag har kollat på den sigma 10-20, men det finns så mycket att väla på att man blir helt snurrig ^^
 
Hej!
Jag har en D80 och när jag köpte mitt Tokina 11-16 2.8 öppnades en helt nu värld för mig. Objektivet är kanon bra. Återger färgerna jättefint och är skarpt. I motljus får man de härliga solstrålarna :)! Titta gärna på min bild "skönheter i motljus" så får du se vad jag menar.

Jag är hel nöjd. Tog ett tag innan jag förstod mig på det, men nu kan jag inte vara utan det. Något negativt har jag inte att säga...mer än att ibland i viss vinkel får man en förvrägning men det är så med vidvinkel.

Tokina 11-16 har fått bästa betyg. Slår Nikon 12-24.

Lycka till :) / Agneta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.