Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv till F4S

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag kapar tråden lite men....

Jag har skaffat mig en Analog F4s och undrar nu om någon har ett tips på
lämplig och prisvärd vidvinkel till denna. Jag fotar allt möjligt och är därmed inte nischad på något sätt. Har en låg budget men är mycket kräsen vad det gäller kvalitet.
Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning Kent
 
Jag kapar tråden lite men....

Jag har skaffat mig en Analog F4s och undrar nu om någon har ett tips på
lämplig och prisvärd vidvinkel till denna. Jag fotar allt möjligt och är därmed inte nischad på något sätt. Har en låg budget men är mycket kräsen vad det gäller kvalitet.
Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning Kent
Eftersom det är en FF så det andra objektiv än TS DX, när det gäller vidvinkel så är det sällan att man använder samma, därför inte lämpligt att blanda i samma tråd. Något av FX objektiven är kanske lämpligt runt 16-35/

Kanske behövs det objektiv med bländaring för den typ av kamera?
 
Jag kapar tråden lite men....

Jag har skaffat mig en Analog F4s och undrar nu om någon har ett tips på
lämplig och prisvärd vidvinkel till denna. Jag fotar allt möjligt och är därmed inte nischad på något sätt. Har en låg budget men är mycket kräsen vad det gäller kvalitet.
Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning Kent

Hur låg budget? Zoom eller fast? Hur mycket vidvinkel. Filter?

Nikon AF-S 18-35/3.5-4.5 är en zoom som, IMO, ger mycket bildkvalitet för pengarna. Beroende på vilken film som används är kanske den äldre AF-D-versionen tillräckligt bra och lättare att hitta begagnad, men den nyare AF-S-versionen är ju, utifrån vad jag sett, klart bättre.

Edit:
Som Peter påpekar här ovan kanske det kan bli förvirring om småbildsobjektiv blandas med DX... Ovanstånde handlar hur som helst som småbild/FX.

Edit 2: Eftersom F4 är kompatibel med AF-S-objektiv bara utgick jag från att den funkar med G-objektiv, men utan bländarring är man låst till S- eller P-läge, verkar det som.
 
Nu fattade jag vad du menade! Har nu läst tester och kollat bilder tagna med denna glugg...sanslöst mycket för pengarna! Skall jaga rätt på en nu!

Med vänlig hälsning Kent
 
Nikkor 28/2.8 AI är bäst av de tre objektiv du räknade upp, men om jag inte minns fel så är det Nikon Series E 28/2.8 som avviker. AI och AI-S är mer lika varandra i optisk prestanda än vad någon av dem är lik E-objektivet.
 
Ja, hela Series E bestod av lågprisobjektiv. De var billigare än Nikkorobjektiv för att de var enklare byggda, men det var inte alltid så att den optiska prestandan var sämre. I det här fallet med 28mm-objektiven nämnda ovan har jag dock bestämt för mig att E-objektivet var klart sämst medan skillanden mellan AI och AI-S-objektivet var rätt liten.
 
Nikkor 28/2.8 AI är bäst av de tre objektiv du räknade upp, men om jag inte minns fel så är det Nikon Series E 28/2.8 som avviker. AI och AI-S är mer lika varandra i optisk prestanda än vad någon av dem är lik E-objektivet.

Annars så är Ais den mest beryktade och den med bäst närgräns
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.