Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

kappel

Avslutat medlemskap
Hej

Har suttit och läst lite här på forumet angående köp av vidvinkelobjektiv. Har en liten fråga. Står såhär på Cyberphotos sida:

"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

Avser 350D APS-storlek?

Jag har kollat på:
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Canon

Någon som kan rekommendera något annat för inomhusfotografering? Denna har lite för dåligt med ljusgenomsläpp egentligen.
Budget är max 4000:- exkl. moms

Skulle behöva beställa idag!

Hej

Har suttit och läst lite här på forumet angående köp av vidvinkelobjektiv. Har en liten fråga. Står såhär på Cyberphotos sida:

"Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

Avser 350D APS-storlek?

Jag har kollat på:
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Canon

Någon som kan rekommendera något annat för inomhusfotografering? Denna har lite för dåligt med ljusgenomsläpp egentligen.
Budget är max 4000:- exkl. moms

Skulle behöva beställa idag!

Ja 350d har "APS" storlek enligt den kommentaren. Om det är din budget vet jag egentligen inte omd et finns några alternativ i den prisklassen. Men om du kan tänka dig att tänja budgeten nåååågot så brukar ju denna rekommenderas: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16can
Men jag har inte använt den själv. Har dock använt Sigmat som du beskriver, samt haft Canons 10-22:a. Då är Canons märkbart bättre, men den är å andra sidan ganska mycket dyrare också.
Kanske finns det några alternativ bland fasta objektiv? Men det få någon annan rekommendera då, för dom kan jag inte alls något om i vidvinkelklassen.

Tack för snabba kommentarer.

Står "Motsvarar ca 18-26mm på en kamera med APS-C sensor".

Jag har ju ett 17-55 (som ingår i kitet) som standard. Kommer det verkligen blir någon skillnad att fota med ett sådant objektiv då? Jag blir så osäker och vill inte kasta ut pengar och sen blir det ingen skillnad mot det jag har idag, för det tycker jag inte är speciellt mycket vidvinkel på.

Tack för snabba kommentarer.

Står "Motsvarar ca 18-26mm på en kamera med APS-C sensor".

Jag har ju ett 17-55 (som ingår i kitet) som standard. Kommer det verkligen blir någon skillnad att fota med ett sådant objektiv då? Jag blir så osäker och vill inte kasta ut pengar och sen blir det ingen skillnad mot det jag har idag, för det tycker jag inte är speciellt mycket vidvinkel på.

Då har dom uttryckt sig lite konstigt.
Det som står på objektivet är direkt relaterbart till vad som står på ditt kitobjektiv. Däremot för att jämföra med en kamera som har "småbildssensor, dvs i praktiken lite dyrare "proffs" kameror så ska du på din kamera multiplicera brännvidden med 1,6. Dvs ett 10-20 motsvarar 16-32 mm medan ditt 17-55 motsvarar 27-88 mm.
Således är det en rejäl större vidvinkelöppning på tex Sigmas 10-20 mm.
Sen tycker jag nog att färger och skärpa också är trevligare på sigmat än kitobjektivet.
Så skillnad kommer du i alla lägen uppleva även om man kan diskutera på vilket sätt.
Är det vidvinkel du vill ha så tror jag absolut du kommer bli nöjd med din investering oavsett vilket objektiv av dom vi pratat om du skaffar.

Rent praktiskt med din kamera kan man säga att med ett 10 mm så kan du stå intryckt i ett hörn på ett kvadratiskt eller rektangulärt rum och få med hela rummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar