ANNONS
Annons

Vidvinkelobjektiv För UV-foto till Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle77

Ny medlem
Hej på er,

Jag står just i begrepp med att uppgradera min UV-utrustning från Canon A650 IS till en Nikon D5000.

Jag har fått tag på UV-huset att beställa etc. men jag är osäker på vilket objektiv jag skall satsa på.
Har någon ett bra tipps på ett vidvinkel objektiv för "all-round" UV-fotografering till denna kamera?

Tacksam för svar.

Ha det gott!
Mvh
Olof

Tokina 10-17 fisheye-zoom borde ju passa fin fint.
Jag kör den på min D300'a och är väldigt nöjd.

nikon d5000

hej!
jag skulle inte rekomendera nikon d5000, tyvärr. köpte en förra sommaren, hann ha den en vecka när kameran tvärdör helt utan anledning. går tillbaka med kameran till elgiganten och efter lite bråk så får jag en helt sprillans ny (de tänkte skicka den på service, skulle ta minst 6 veckor).
den andra fungerade finfint till en början, men i mitten av oktober så händer exakt samma sak igen. var tvungen att skicka den på service. nu fungerar den (än så länge) men jag har inte fått veta vad felet var....

Har någon ett bra tipps på ett vidvinkel objektiv för "all-round" UV-fotografering till denna kamera?

Jag kan hålla med Dragon om att Tokinas 10-17 fisheye är en riktigt bra objektiv. Jag har använt det och trivts med det, och hade jag inte använt fullformat hade jag aldrig sålt det.

Men om det är ett bra allaround-objektiv är en annan sak. Till Canon med liten sensor körde jag mycket med den 18-55 som följde med kameran och den var klart bättre än 10-17 i många lägen. När jag visste att det skulle komma stora saker simmande nära, och grodyngeleffekten som fisheye ger inte gjorde något, var 10-17 det främsta valet.

Om du fått med något som är ungefär 18-55 som passar i uv-huset är det ett bra allaround-objektiv. Kompletterar du med ett 10-17 fisheye och om du har lust ett makro, så täcker du in det mesta.

Berätta mer om vad och var du kommer fota, så kan du få mer precisa svar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar