ANNONS
Annons

Vidvinkellins??? nåt att ha??

Produkter
(logga in för att koppla)

onephoto83

Medlem
Godafton!!

Har börjat att fundera skarpt på att införskaffa mig nån form av vidvinkel utrustning till min D90.
Vet att ett bra objektiv kostar en slant och just för tillfället har jag ej pengarna.
Därför undrar jag över om det är någon ide att skaffa sig en vidvinkellins till mitt sigma 18-55 f2,8 så länge tills jag har råd att köpa ett objektiv?
Finns det att köpa och är dom bra???
Isåfall vilket ska man köpa??

Tack på förhand för svar.

Glöm

Glöm det! Hade det funnits en vidvinkellins (att skruva på utanför befintligt objektiv) som vore bra (eller t.o.m. halvbra) så hade någon hört talas om det! Finns ju vissa som räcker till för halvskarpa bilder till gammalt videoformat (ca 0,5 megapixels upplösning) men att det skulle funka till stillbild vore ganska sensationellt.

Det finns några alternativa lösningar.

1. Ta flera bilder och sy ihop dem efteråt om motivet tillåter det.

2. Köp något billigt manuellt, det fungerar bra med vidvinklar i mitt tycke.

2. Köp något billigt manuellt, det fungerar bra med vidvinklar i mitt tycke.
Något manuellt som är vidvinkligare än 18 mm blir inte lätt att hitta. Det finns några 17-millimetersobjektiv från Tokina och Tamron som är rätt bra, men inte särskilt billiga och knappast värt besväret för EN ynka millimeter vidare vinkel.

Det beror ju på hur billigt det ska vara och hur mycket vidvinkel som behövs. Samyang 14/2.8 kan man köpa nytt för lite över 3000kr tror jag. Begagnat kan det nog bli rätt överkomligt.
Annars är det som de andra säger. Det finns inte några skruvapåadapters som ger bra resultat. Det finns inte så mycket gamla manuella objektiv att fynda då dessa är designade för småbild och har därför inte lika kort brännvidd som behövs för att det ska bli ordentlig vidvinkel på en D90.

Jag tycker nog att det är vettigast att spara lite tills du har råd med en "riktig" vidvinkelzoom. En begagnad Sigma 10-20/4-5.6 borde inte behöva kostar SÅ fasligt mycket. Inte mer än 2500-3000kr iaf (kostar ca 5000kr ny), tycker jag.

När jag köppte en av de billigare PowerSHot till min fru köpte jag också en sådan där vidvinkeltillsats. Den är provad men kommer nog aldrig att användas, resultatet blev minst sagt uselt. Sök i stället på beg.marknaden efter en vidvinkelzoom, med D90 är du inte beroenda av inbyggd fokusmotor.

Något manuellt som är vidvinkligare än 18 mm blir inte lätt att hitta. Det finns några 17-millimetersobjektiv från Tokina och Tamron som är rätt bra, men inte särskilt billiga och knappast värt besväret för EN ynka millimeter vidare vinkel.

Det finns en uppsjö fiskögon av olika sort och om det ogillas så finns åtminstone samyangs 14/2.8 :)

Köp en vidvinkelzoom

Jag tror nog att Samyangs glugg kan vara bra, men den saknar ju AF. Dessutom finns risken att man känner sig lite låst med fast brännvidd.

Om jag var i din sits skulle jag satsa på en vidvinkelzoom. Nikons egna är ju svindyra, men om du satsar på en begagnad Sigma 10-20/3.5 eller Tokina 11-16/2,8 får du gluggar som levererar utan att det kostar skjortan.

Finns några på köp och sälj:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=158228
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=157607
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=158262

Tack för alla bra svar..

Kan ju lägga ner sökandet efter nån lins som skulle kunna ersätta en vidvinkelglugg iallafall.

Lutar åt en sigma 8-16mm eller en 10-20.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar