Annons

Vidvinkelkonverter till Panasonic DMC-FZ20?

Produkter
(logga in för att koppla)

xeor

Medlem
Hej!

Jag har nyss köpt en: Panasonic DMC-FZ20
på cyberphoto.se och har börjat lära mig mer om
foto, då jag är en rellativ nybörjare.

Jag gillar FishEye effekten och undrar ifall
konvertern nedan ger en liknande effekt.

Jag har inte riktigt förstått vad en vidvinkelkonverter gör.

Panasonic Vidvinkelkonverter 0,8x DMW-LWZ10 till DMC-FZ10 och DMC-FZ20
3457 exkl. moms
 
Vad jag vet finns inget fisheye-objektiv till FZ20:n. Jag har själv varit på jakt efter ett sådant. Vidvinkeln ger endast en marginell skillnad och med tanke på priset så är det en onödig investering (såvida du inte har en massa pengar ligande i onödan).
 
Det finns inte någon FishEye lins man
kan montera på samma sätt som "UV-skydds-linsen"?
 
xeor skrev:
Det finns inte någon FishEye lins man
kan montera på samma sätt som "UV-skydds-linsen"?

Jag antar att detta var en fråga:

Vidvinkeln som säljs till FZ20:n monteras på samma sätt som adapterringen, nämligen direkt på "huset". Det finns inget fisheye att sätta direkt på adapterringen. Den vidvinkelkonverter som säljs till FZ20 som jag har tittat på ger endast en marginell ökning av bildvinkeln och enligt mig motiverar inte den förändringen det relativt höga pris man får betala.
 
Senast ändrad:
Kika på Raynox produkter. Försämrar bildkvaliteten en aning, men har för mig att dom har ordentliga fisheyes.
 
Har inte FZ-20:n 72 mm filtergänga? Jag hittar inga linser som kan passa från Raynox.

Ska tillägga att det jag skrivit om linserna i ovanstående inlägg enbart handlar om Panasonics egna linser.

Om någon hittar ett fisheye till 72 mm filtergänga är jag spekulant, meddela gärna mig.

Mvh Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.