Annons

vidvinkelkonverter till Minolta Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom fotografering och har fått för mig att jag skulle ha glädje av en vidvinkelkonverter till min Minolta Z1 under nästkommande fjällvandring.

Utöver Minoltas originalkoverter har jag (på Scandinavian Photo) sett alternativ från Raynox. De har bl a en 0,72x konverter för halva priset som Minoltas (0,75x).

Vet någon här om Raynox har bra grejor och om 0,72x (vilket borde motsvara runt 28mm) är rätt att satsa på till naturbilder öht?

bra råd

Det är nog det klokaste. Jag såg i en tidigare tråd att du nämnde något om att kameran sannolikt inte var gjord för "påhäng" och att dess tyngd kunde vara skadlig. Isf kan det vara riskabelt att inte använda Minoltas egna tillbehör till kameran.

Å andra sidan väger 585:- tungt mot 1295:- med tanke på att man troligen inte kommer att kunna återanvända grejorna till nästa kamera.

Återigen verkar det bli en kamp mellan sunt förnuft och sund snålhet. :)

Om jag inte har sett helt fel så sitter inte konvertern på objektivet. Gängan sitter i själva kamerahuset, konvertern hamnar som ett rör runt optiken.Det enda som skulle kunna hända är att kameran får ett så kraftigt slag att gängorna slits loss eller huset spricker. Med andra ord så tror jag knappast att kameran vid normal användning tar skada av en konverter. Vad som händer med bildkvaliten är ju en annan sak, enda sättet är att testa själv.

Stämmer..det blandades nog ihop med Dimage 7-seriens konstruktion, som till skillnad från Z1 inte var konstruerad att använda konverter.

Minoltakonvertern är på 0.75x och Z1 har 38mm i vidvinkel.
Det ger alltså 38 x 0.75 = 28.5mm bildvinkel (motsv. småbild).

okay jag är nybörjare så jag har inte direkt den bästa kollen på sånt men jag försöker lära mig mera om det. så det innebär att man får en vidd på 28 grader eller?

Ett 28 mm objektiv ger en bildvinkel, diagonalt över bilden, på ca 75 grader med småbildsformatet 24x36 mm.
Du bör alltså få ungefär samma bildvinkel med Z1 och vidvinkelkonvertern.

Olle

okej tack så mycket men om man har ett större objektiv på ca 39 mm får man större vidvinkel då va? eller har det med andra faktorer att göra?

bra länk

När jag sökte efter info om vidvinkel här på Fotosidan hittade jag följande länk som jag tycker var väldigt illustrativ vad gäller vinklar och milimetrar:
http://www.usa.canon.com/eflenses/lens101/focallength/

Jag beställde vidvinkelkonvertern jag nämnde i ett tidigare inlägg, men den har inte kommit ännu. Tänkte återkomma med info när jag har fått den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar