Annons

Vidvinkelhuvudvärk - Tamron/Nikon/Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

D.A.Ö

Aktiv medlem
Jaha, så har jag suttit i timmar, dagar och veckor för att försöka bli lite klokare... Fast jag har ännu inte lyckats.
Av någon outgrundlig anledning så har jag bestämt mig för att bringa klarhet i vilket ljusstarkt vidvinkel-objektiv jag bör köpa till min D70 genom att skapa en ny tråd där förhoppningen är att samla erfarenheter kring alla dessa vidvinklar.

För det första så önskar jag gärna mer vidvinkel än kitoptiken erbjuder, samtidigt som jag kan bli tvungen att då köpa en glugg som kanske inte är så ljusstark.

Hur som helst, vad har ni att säga om följande?
(Mina "krav" är högst vad gäller skärpa, gärna i kombination med ljusstyrka samt snabb AF)


Tokina 12-24/4
Tamron 11-18/4,5-5,6
Sigma EX 10-20/4-5,6
Sigma EX 12-24/4,5-5,6
Sigma EX 14/2,8
Sigma EX 20/1,8
Nikon 10,5/2,8 (Fish-eye
Nikon 12-24/4
Nikon 20/2,8

Hjälp!

Mvh
André

PS. En D200 står på önskelistan, och innan den är köpt så kanske Sigma fixat buggen till sina HSM-gluggar DS.
 
Inte för att jag hjälper dig med detta inlägg...
Varför är inte Sigmas 15mm fisheye intressant? Om jag skulle välja, i den lägre prisklassen, så skulle jag välja mellan den och Tokinas 12-24mm.
 
Selaya skrev:
Inte för att jag hjälper dig med detta inlägg...
Varför är inte Sigmas 15mm fisheye intressant? Om jag skulle välja, i den lägre prisklassen, så skulle jag välja mellan den och Tokinas 12-24mm.

Hehe, nä inte blir jag direkt klokare ;-)
Hade helt enkelt missat att ta med den!

Det kanske finns ytterligare optik som är värd att ta i beaktning!?

Mvh
André
 
Hej :)

Förra året köpte jag
Nikon 10,5/2,8 (Fish-eye)
Väldigt roligt med galna vinklar på verkligheten.
Men som många här på FS sade, det är roligt ett tag...

Byte in mot ett Tamron 11-18/4,5-5,6.
Har använt detta objektiv mer eftersom det ger
"något naturligare" avbildning. Visst märks det
att Nikon är ljuskännsligare men är nöjd med mitt byte.

Har snabbtittat i ditt album och tror att
Tamron skulle passa dig bättre än just Fish-eye.

Christian
 
Jag köpte en begagnad Sigma 14mm/f2,8 till min D100 och är jäkligt nöjd med den!
En kompis till mig köpte en ny Sigma 10-20mm/f4-5,6 och är jäkligt nöjd med den till sin D70s.

Jag tror det beror lite på vad man har för pengar att röra sig med
och vilket användingsområde man tänkt sig för sin nya optik.
Låna av någon kompis först för att se vad du får ut av det.
Om det är för mycket eller för lite vidvinkel så är ju valet ganska lätt eller i alla fall lättare.
Ljusstyrkan är ju viktig om du har tänkt ta huvuddelen av dina bilder innomhus eller i dålig belysning.
Om du vill ta fina landskapsbilder så är ju ett f2,8 lite overkill.
 
Intressant Max, jag har länge funderat på sigma 14/2.8. Den lär ju vara skarpare än alla zomarna enligt dom mtf jag kikat på.
André: Om jag skulle köpa zoom skulle det bli sigma 10-20 som är mycket skarp. Jag vet inte hur den står sig mot Nikons motsv men enligt tester jag läst är den jämförbar med canon 10-22 som är betydligt dyrare.
Du kan lägga till Tamron 14/2.8 på listan. Denna är nu rabbaterad till 900USD på BH. Några åsikter om den hittar jag dock inte.
 
För bildexempel så brukar jag gå in på www.photosig.com och söka på foton tagna med det objektiv jag är intresserad av.
OM andra i världen lyckas bra så skall man själv också lyckas!
Det sägs att Sigmas 14/2,8 är skarpare än "originalet", jag tror det stämmer :)
Det ger mig kalasfina klara bilder med rätt färger utan "lens flair", om man nu inte vill ha det vill säga.
 
Jag snabbprovade en sigma 10-20 mot en nikkor 12-24 (på en D200) och den enda skilldnaden jag kunde se direkt var att nikkor hade mindre CA. Jag skulle väl gissa att motljusegenskaperna är bättre med 12-24an också men det är som sagt bara en gissning. Just nu lutar det i alla fall åt att jag köper nikkor 12-24 och i framtiden kompleterar med ett fast 14mm när nikon kommer med ett i DX format (12000-13000kr är lite för mycket som det är nu för ett format jag inte kan nyttja fullt ut ändå).

Vet någon föresten vid vilken bländare Nikon gör de här MTF-kurvorna?
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/dx/af-s_dx_zoom12-24mmf_4g_if/
 
Jag satt precis i din sits och ville ha ett bra vidvinkelzoom till min d70. Efter mycket läsande, velande och ännu mer läsande beställde jag ett Tokina 12-24/4 från CyberPhoto. Jag fick hem det förra veckan så jag har inte hunnit göra några mer seriösa tester men av det jag gjort kan jag bara säga att jag är mycket nöjd, skarpt och fint med lite distortion. Ljusstyrkan räcker gott och väl på ett vidvinkel, har även användt det inomhus i befintligt ljus med bra resultat. Första intrycker är en riktigt bra byggkvalité. AF har fått kritik för att vara högljudd och långsam men det tycker jag inte stämmer. Omställning från AF til MF är lite eget med att man skjuter focusringen bakåt till MF. Detta är lite svårt att vänja sig vid och jag tycker man får ta i lite för att få den i MF. Blir väl bättre med tiden och vanan.

Konklusion: Ett klart godkänt köp som jag ser fram emot att använda mera.

/c
 
Stort tack till er som hittills delgett tankar, idéer, erfarenheter samt länktips!
Testet av fyra gluggar på nikonians.org var klart läsvärt...
Har väl inte kommit så mycket längre i mina funderingar än att ett par gluggar känns mindre intressanta samt att Sigmas 14/2,8 känns högintressant, men så är det också en fast optik med de för- och nackdelar det innebär!

Hmmm.... ;-)

Mvh
André
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.