Annons

Vidvinkelhjälp (D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag är lite intresserad av vidvinkelobjektiv och har tittat först på ett Samyang 8mm Fisheye som verkar vara väldigt värt för pengarna men jag vill liksom ha de där raka breda bilden och inte fisheye rundningen vid kanter och så, sen kom jag till Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X Pro DX och då blev jag fast så :

Vilken ska man välja då man vill ha ett enkelt objektiv att fota med ? då samyang är helt manuellt
Har nu Nikkor 18-55mm VR och får ganska bra bilder men blir de stor skillnad med Tokinan ?
Jag som fotar mycket landskap och naturbilder, vilken skulle jag välja ?

Har en D90

Tack!

D90 vidvinkel

Hej
Jag är lite intresserad av vidvinkelobjektiv och har tittat först på ett Samyang 8mm Fisheye som verkar vara väldigt värt för pengarna men jag vill liksom ha de där raka breda bilden och inte fisheye rundningen vid kanter och så, sen kom jag till Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X Pro DX och då blev jag fast så :

Vilken ska man välja då man vill ha ett enkelt objektiv att fota med ? då samyang är helt manuellt
Har nu Nikkor 18-55mm VR och får ganska bra bilder men blir de stor skillnad med Tokinan ?

Har en D90

Tack!

Hej,
Jag kikade på ett antal tester innan jag köpte till min D90. Till slut valde jag zoomen Nikkor 10-24 som har väldigt bra testresultat och ger riktigt trevliga bilder. Har inte ångrat mig och ibland är det just att kunna komma ned mot 10mm på en DX som behövs för att närma sig FX-motsvarighen på 14-24 zoomen. Du vet ju säkert att det är ca 1,5 ggr förstoring med DX-sensorn dvs 10mm motsvarar 15 mm i FX-systemet. Jag kör dock mer och mer på 24 mm, vilket alltså motsvarar 36mm dvs. mycket nära det "gamla" analoga 35 mm-systemet/formatet.

Har för mig att många hade problem med ojämnheter bland Sigmas motsvarighet, som annars är lite billigare. Tokinan har jag för mig många ratade. Det finns en hel del jämförelser mellan just dessa ute på nätet, kolla bl.a. DP review om du vill veta mer.

Hej

Har en D90

Tack!

Håller med John att nikkor´n 10-24 är väldigt bra, det jag tycker du ska undvika är tamrons 10-24 och 11-18, dom är väldigt klena optiskt och klarar bara att ge godkänd skärpa i center, tror att många köper dom för att priset är attraktivt... sigmas 10-20 är ett riktigt bra val som matchar nikkor´n väl, lycka till.

Blir de så jättestor skillnad på bilderna om man jämför mitt vanliga 18-55mm med Tokinas 11-14mm har aldrig fotat med vidvinkelobjektiv förut så jag frågar er som testat Tokinan samt ett kitobjektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto