Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Ethiona

Avslutat medlemskap
Okej nu är jag helt förvirrad. Vad är det för skillnad mellan vidvinkelzoom och vidvinkellins? Vad har de för effekter och vilket lämpar sig för landskapsfoto? det ska hellst inte vara allt för dyrt heller, max 6000 kr. Skulle vara jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig

Vidvinkelzoom kan ändra brännvidden på, den går att zooma med.

Effekten av vidvinkel är att du kan stå i ett litet rum men ändå få med allt tex.

En vanlig vidvinkel är fast och har bara en brännvidd.

Det står på objektiven, tex Sigma 10-20mm , det betyder att den kan ha allt mellan 10 och 20 mm i bränvidd.

Tokina är populär och de har flera att välja på. Jag använder just Sigma 10-20. Väldigt vid vinkel , jag använder den för interiörer, landskap och även för modellfoto.

De har med brännvidderna och göra. En vidvinkel zoom är precis vad de låter som. En vidvinkel optik som zoomar. Ex. ett 24-70mm är en vidvinkelzoom. Står de bara vidvinkel och inte "zoom" efter så betyder de att det är en fast optik, allstå en fast brännvidd. Samma sak gäller tele. Står de telezoom så kan den zooma, står de tele så är det en fast brännvidd.

EDIT: Ok, jag hann inte först tydligen. =)

Vidvinkel lins kan även användas istället för vidvinkel konverter i vissa sammanhang, vidvinkelkonvertrar används utslutande till kompaktkameror.

Tokina 11-16 2.8 är en erkänt bra vidvinkel som man säkert kan få snabbare å några kronor billigare via Bhphotovideo.com.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar