Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Mattias!

28mm är inte så mycket vidvinkel faktiskt och helt klart långt över vad jag själv hade haft användning för. Har lånat en bekants Sigma EX 20/1,8 DG för Nikon som varit mycket trevligt att arbeta med och väldigt ljusstarkt. Vill du ha en vidvinkelzoom så kan jag rekommendera Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon som ger dig extrem vidvinkel om du vill. Båda dessa ligger dock en slant över ditt eget exempel. Båda kostar runt 4000:-

Ja Sigman 10-20 är verkligen en rejäl vidvinkel. Jag är väldigt nöjd med den och använder den väldigt mycket.

Bilagor

• hdr_super_boat_sm.jpg
    hdr_super_boat_sm.jpg
    82 KB · Visningar: 509
CaesarRex skrev:
Hej Mattias!

28mm är inte så mycket vidvinkel faktiskt och helt klart långt över vad jag själv hade haft användning för. Har lånat en bekants Sigma EX 20/1,8 DG för Nikon som varit mycket trevligt att arbeta med och väldigt ljusstarkt. Vill du ha en vidvinkelzoom så kan jag rekommendera Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon som ger dig extrem vidvinkel om du vill. Båda dessa ligger dock en slant över ditt eget exempel. Båda kostar runt 4000:-

okej, så du tror inte att det skulle kunna vara nått bra alls då? det är ju så att jag har inte så mycket pengar och därför tänkte jag fall man kunnde hitta något skapligt för den summan, har du några bra förslag på något lite billigare men bra? eller kanske något bra till potret fotografering?

Jag håller med Jacob, 28mm är verkligen inte vidare vidvinkel, speciellt inte på en digitalare med brännvidsförlägning. Säkert är det ett helt okay objektiv du tittar på, men inte speciellt vidvinkel.
Jag kan också rekommendera Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM, det känns bra byggt och tar bra bilder. Kanske lite sjus svagt. Den väldigt framträdande vinjetering Per har i sin bild har jag inte fått i mina. det är skarpt och har bra kontrast.

För mig blev det en brännvidd jag nästan aldrig använder, dom bilder jag ser är inte vidvinkel, jag är helt enkelt en tele snubbe (låter kul), så det är synd du inte kör Canon, för då kunde du köpt mitt i nyskick för en billig peng.

/Magnus

okej, men då lägger jag nog ner det objektivet :p
men det är jusst det med mina pengar som är strulet, jag är ju bara en lite pajkaspoling som är fattig :p
har du några bra tipps på billiga men bra objektiv??

MattiasPlz skrev:
okej, men då lägger jag nog ner det objektivet :p
men det är jusst det med mina pengar som är strulet, jag är ju bara en lite pajkaspoling som är fattig :p
har du några bra tipps på billiga men bra objektiv??
Spara dina pengar till ett Sigma 10-20. Det objektivet har förtjänat en permanent plats i min rygga. Rekomenderas varmt om du vill ha vidvinkel värt namnet.

mvh/Ove

Om du menar min bild med båten så är vinjettering väldigt överdriven ( den är Tonemappad bl a ). Här ett ovinjetterat exempel där endast kontrast höjts något.

Bilagor

• exempel2.jpg
    exempel2.jpg
    64.2 KB · Visningar: 382
Perfekt! Satt och funderade på om jag skulle skaffa mig Sigmas 10-20 och gick då in för att söka på "extrem vidvinkel"

Vips så var jag här inne och läser då rekommendationer om just den gluggen. Lovande :)

Jag lovar att du kommer att bli nöjd om du skaffar dig Sigmas 10-20 mm, kanononskärpa vid bl. f8-11. Före och efter dessa bländarsteg tycker jag att den är så där (lite luddig, som går att fixa till), lite beroende på motivet naturligtvis. Kolla gärna i mitt galleri!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar