Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Hej.
Jag har en liten fundering angående vidvinkelobjektiv.
Jag har i dagsläget en 35mm men skulle vilja ha lite mer vidvinkel. Min fråga är hur mycket vidvinkel behövs, rent generellt. Jag skulle nog vilja ha mer (mindre?) än 28mm, har kollar på en 24mm. Är det stor skillnad mellan en 28 och en 24 mm? Eller ska man rent av gå ner till 20mm eller lägre, men då blir det så dyrt.
Användningsområde tänker ni kanske. Det är väl mycket allmänfotografering som jag hade tänkt, lite natur, lite ifrån staden, lite allmänt så där.
Hoppas på svar.

Det är inte så himla stor skillnad i användbarhet mellan 24 och 28 tycker jag. Däremot brukar det vara större skillnad om man jämför en 28-xx-zoom med ett fast 24 mm-objektiv. De fasta objektiven brukar ligga närmare verkligheten i brännviddsutfästelsen.

Med det sagt, om jag skulle köpa en vidvinkel så skulle det nog bli en 24. Ett 24-rör kan göra allt som 28an kan, och lite mer. 20 vore kul att ha, men kanske inte lika allround.

Har du tittat på zoomar? Det finns såna där Cosina-Vivitar-grejer på 19-35 till riktigt bra priser. Kanske inte något för den som vill ha den bästa skärpan, men de verkar prisvärda.

Det finns "billiga" vidvinkel zoomar
19-35 Cosina eller Soligor är faktiskt helt Ok
Lite plastig men det får man väl räkna med för det priset

Tack för svaren.
Jag vet att Jeppe Wikström har en 19-35mm zoom (även om det är en dyr sådan) men jag har en Nikon F2 och jag vet inte hur bra dessa gamla piratzoomar är. Är det stor skillnad på en ny zoom och en 20-30 år gammal zoom?

vidvinklar.. o zoom

Hej

vidvinklar av sämre kvalitet kan ge interna reflexer vilket ger dimmiga bilder och/eller kraftiga solreflexer i bilderna. Ju vidvinkligare de är ju större potentiellt problem. Detta kan ge att en vidvinkel med fast brännvidd kan vara avservärt bättre i dessa avseenden. Jag har en zoom Nikkor 24-85 av hyfsad kvalitet men den är klart sämre vid motiv då solen är med än min glugg med fast brännvidd 24/2.8. Cosinas 19-35 har fått hyfsade omdömen men testerna tar ju sällan hänsyn till nämnt problem.
/Johan

Det är ett märkligt fenomen detta med brännvidder..även om du slår till med ett 24 mm så kommer det en dag då du önskar ännu mer vidvikel..men en bra fast glugg är Sigma 24 mm/2,8 som nog inte tillverkas längre tror jag..ett fullgott alternativ är Tokina 20-35 3,5-4,5 II som inte heller finns längre men går nog att hitta begagnad..en lättare plastvariant har tagit dess plats numera..
mvh/gunte..

Re: vidvinklar.. o zoom

julgus skrev:
Hej

vidvinklar av sämre kvalitet kan ge interna reflexer vilket ger dimmiga bilder och/eller kraftiga solreflexer i bilderna. Ju vidvinkligare de är ju större potentiellt problem. Detta kan ge att en vidvinkel med fast brännvidd kan vara avservärt bättre i dessa avseenden. Jag har en zoom Nikkor 24-85 av hyfsad kvalitet men den är klart sämre vid motiv då solen är med än min glugg med fast brännvidd 24/2.8. Cosinas 19-35 har fått hyfsade omdömen men testerna tar ju sällan hänsyn till nämnt problem.
/Johan

Jag har en cosina 19-35 och jag har aldrig upplevt några problem med vare sig dimmiga bilder och/eller kraftiga solreflexer i bilderna.
trots att jag använder den när solen har gått upp.
Och vadå "testerna tar ju sällan hänsyn till nämnt problem"
tycker jag låter som rent skitsnack , vad tar testerna hänsyn till då :confused:
och vilka tester pratar vi om då :confused:

Re: Re: vidvinklar.. o zoom

festfotografen skrev:

Jag har en cosina 19-35 och jag har aldrig upplevt några problem med vare sig dimmiga bilder och/eller kraftiga solreflexer i bilderna.
tycker jag låter som rent skitsnack , vad tar testerna hänsyn till då :confused:

Hej,
det jag avser är att testerna oftast mäter gluggens upplösning i centrum och på kanterna vid olika bländare. Detta kombinerat med om gluggen ger vinjettering o distrotion utgör oftast grunden för omdömet om testad glugg. Här tycker jag att man ofta kan dra fel slutsatser eftersom det också är färgäkthet, interna reflexer mm som praktiskt visar sig mer än om gluggen är skarpare i mitten än på sidorna vid givna förutsättningar. Vad gäller objektiv så går ofta kvalitet hand i hand med priset. Cosina har lyckats göra ett hyfsat objektiv till en rimlig peng det visar testerna och är du nöjd med resultatet så har du gjort ett kap. Jag tror att jag håller mig till fasta vidvinklar som medger att jag i princip kan rikta dem rätt in i solen en sommardag och ändå få hyfsat resultat. Att fasta brännvidder fungerar bättre i dessa avseenden är en gammal sanning.
/Johan

Re: Re: vidvinklar.. o zoom

festfotografen skrev:

Hej, glömde att att hänvisa till tester.. www.photodo.com har ett massa tester där man faktiskt tar hänsyn till vinjettering, dock inte till andra faktorer, antagligen av praktiska skäl. Där står följande om Cosina; (källa www.photodo.com)

Photodo test result: 3,1
Effective focal length: 20 - 34
Weighted MTF for 19 mm: f3,5 0,67, f8 0,78
Weighted MTF for 24 mm: f4 0,66, f8 0,79
Weighted MTF for 35 mm: f4,5 0,69, f8 0,76
Average Weighted MTF: 0,73 Grade: 3,1

/Johan

Ni skriver om olika gamla Tokina och Sigmaobjektiv, hur gamla är dessa? Finns de med Nikon gaffelfattning tro? Eller är det Nikkorobjektiv som gäller (de är ju vanligast).
Har kikat på en begagnad Nikkor 24/2.8 i fint skick för ca 1800kr. Hur mycket ligger piratfabrikaten på?

Sigma 20 mm f/1.8

Sigma 20 mm f/1.8 har fått bra betyg av tidningen Foto. Objektivet kostar inte för mycket (c:a hälften av vad Canons motsvarande f/2.8 kostar).

SinusLinus skrev:
Ni skriver om olika gamla Tokina och Sigmaobjektiv, hur gamla är dessa? Finns de med Nikon gaffelfattning tro? Eller är det Nikkorobjektiv som gäller (de är ju vanligast).
Har kikat på en begagnad Nikkor 24/2.8 i fint skick för ca 1800kr. Hur mycket ligger piratfabrikaten på?
Hej, de finns oftast med Nikon fattning. Tokina har på senare tid fått allt sämre resultat vid utvärderingar och jag har också sett att de utförsäljes, se ex www.secondhandphoto.se. Sigma gör allt bättre gluggar o de ligger inte långt efter originalgluggarna, inte prsiet heller. Detta gäller främst nyare gluggar tror jag. Jag har själv en Nikkor 24/2.8 som presterar mkt bra, mkt bra skärpa och bra övriga egenskaper. Är det en AF glugg?
/Johan

julgus skrev:

Jag har själv en Nikkor 24/2.8 som presterar mkt bra, mkt bra skärpa och bra övriga egenskaper. Är det en AF glugg?
/Johan
Det är väl det som är problemet i mitt fall. Jag har en gammal Nikon F2 och jag kan inte använda moderna AFobjektiv till den. Om det ska funka måste jag köpa en dyrare sökare. Så det är därför som jag undrar om dessa piratobjektiv finns beg med (gammal) gaffelkoppling.
Kopplingen (meter coupling shoe) ser ut som en hästsko (se bild).

Bilagor

• ailensillus.jpg
    ailensillus.jpg
    12.4 KB · Visningar: 454
Jo jag vet,det finns mycket begagnade Nikkorobjektiv. Min fråga var huruvida det finns gamla piratobjektiv (typ Tokina och Sigma) som passar.
Men det är kanske enklare att hålla på med orginalobjektiven, har förövrigt bara Nikkorobjektiv idag.
Nån som vet om det finns piratobjektiv som passar?

Jag har gjort lite extra infosök om Nikon F2 och kommit fram till alla manuellt fokuserade objektiv passar.
Så jag undrar om Sigma, Tokina och liknande har manuellt fokuserande vidvinkelobjektiv, även zoomar?

Nu vet jag inte, men beggat finns det. Och de brukar gå för en spottstyver. Tyvärr var väl inte tredjepartsrören lika bra förr som de är idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar