hitanditan
Aktiv medlem
Hej! Jag fotar mycket ödehus och interiörer i dem. Vilket vidvinkelobjektiv skulle passa bäst? Jag har en Canon 60D med enbart kitobjektivet för detta ändamål (18-55) just nu.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Canons egen 10-22 vore väl inte fel
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_10-22mm_f3.5-4.5_USM/
Det finns liknande från piratmärken, osäker på hur mycke billigare de är.
Piratmärken? Arrr..
Tack för många svar. Jag har tittat på Canons fisheye 15mm 2,8. Är den för mycket eller funkar den bra för mina behov?
Vill d u påpeka att 15mm fisheye är för fullformat. På en cropkamera så får man inte 180 graders diagonal utan bara en kraftigt förvränd vidvinkel så det är inte optimalt på din kamera. För crop är något i stil med Samyangs 8mm fisheye mer lämpligt. Skall man köpa en fisheye köper man det inte för vidvinkeln i sig utan för effekten. För interiörbilder är det inte lämpligt. Så raktecknande som möjligt är att föredra.
Ja jag håller nog med dig, inget fisheye men däremot ett ljuskänsligt 2,8. Jag letar och letar men det finns inget Canon 10-20 eller 10-22. Finns det fler bra märken att välja på?
Ja jag håller nog med dig, inget fisheye men däremot ett ljuskänsligt 2,8. Jag letar och letar men det finns inget Canon 10-20 eller 10-22. Finns det fler bra märken att välja på?
Tack för all hjälp från er,det blev en canon 10-22mm. Jag är helnöjd!
Va roligt! Det är så fränt med kraftig vidvinkel i olika situationer. landskapsfoto t.ex.
Ha det så roligt med nya objektivet!
/Lasse