Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Hej! Jag fotar mycket ödehus och interiörer i dem. Vilket vidvinkelobjektiv skulle passa bäst? Jag har en Canon 60D med enbart kitobjektivet för detta ändamål (18-55) just nu.

Ett annat alternativ om maxinal vidvinkel behövs och just för interiörer, minst distorsion, är Sigma 8-16. Både Canon 10-22 och Sigma 8-16 kräver en del ljus eller ljussättning (bländare 4/4,5-5,6). Canon lär vara bäst ute p g a bättre ur ströljussynpunkt, men inne spelar detta ingen roll. Behövs något ljusstsrkare finns Tokina 11-16/2,8. Tänk på att skillnaden i bildvinkel mellan 8mm (Sigma) och 10mm (Canon) är rätt stor.

Tack för många svar. Jag har tittat på Canons fisheye 15mm 2,8. Är den för mycket eller funkar den bra för mina behov?

Tack för många svar. Jag har tittat på Canons fisheye 15mm 2,8. Är den för mycket eller funkar den bra för mina behov?

Ett fisheye objektiv kommer att förvränga allt och skapa en effekt som vissa gillar och andra avskyr. Som jag förstår det söker du ett vidvinkligt objektiv som gör vad det kan för att teckna rakt och då är de som nämnts i tråden bättre alternativ.

Skillnaden illustreras här:

http://idigitaldarwin.files.wordpress.com/2011/06/fisheye-vs-conventional.jpg

Vill d u påpeka att 15mm fisheye är för fullformat. På en cropkamera så får man inte 180 graders diagonal utan bara en kraftigt förvränd vidvinkel så det är inte optimalt på din kamera. För crop är något i stil med Samyangs 8mm fisheye mer lämpligt. Skall man köpa en fisheye köper man det inte för vidvinkeln i sig utan för effekten. För interiörbilder är det inte lämpligt. Så raktecknande som möjligt är att föredra.

Vill d u påpeka att 15mm fisheye är för fullformat. På en cropkamera så får man inte 180 graders diagonal utan bara en kraftigt förvränd vidvinkel så det är inte optimalt på din kamera. För crop är något i stil med Samyangs 8mm fisheye mer lämpligt. Skall man köpa en fisheye köper man det inte för vidvinkeln i sig utan för effekten. För interiörbilder är det inte lämpligt. Så raktecknande som möjligt är att föredra.

Ja jag håller nog med dig, inget fisheye men däremot ett ljuskänsligt 2,8. Jag letar och letar men det finns inget Canon 10-20 eller 10-22. Finns det fler bra märken att välja på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar