bgwallner
Avslutat medlemskap
Har funderat på att införskaffa mig ett vidvinkelobjektiv eftersom jag gillar fotografera i landskap och få med så mycket som möjligt, alla har vi sett bilder där man nästan sugs in i bilden på någon avlägsen bergstopp och sådana vill väl alla fotografera(?). Vad jag förstått och sett så är just denna optik inte jättebillig, telezoomar hittar man hyfsat många till under 4000 kr men just när man kommer till vidvinkel så är det sämre med den varan. Så jag funderar ett steg till, jag har ju det av många tyckare värdelösa Canon "kit-objektivet" 18-55 som ger ganska bra vidvinkel när man fotograferar, möjligen inte så stor bländare men är det just det som gör att man ska satsa på ett "riktigt vidvinkel" objektiv istället med högre ljusinsläpp? Ett objektiv som jag inte har något mer emot än om du ska uppgradera ditt hus så "tvingas" man ofta få ytterligare ett... Vad kommer jag få extra i mina bilder då med ett riktigt vidvinkel? Kan ju resonera så, varför skaffa ett fast vidvinkel och lägga pengar på det när jag redan har ett med runt 26 mm brännvidd?