Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

kyr

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv till min Pentax K100D. Eftersom jag är minst sagt dålig på detta med tillbehör så skulle jag vara tacksam för tips. Objektivet skulle jag vilja använda till fotografering av konserter, spelningar o.s.v.

Mvh
Kristine

PS. Har hört att Sigma 18-50 2,8 ska vara bra men jag har ingen aning om de tillverkar med Pentax fattning?

Mvh
Kristine

kyr skrev:
PS. Har hört att Sigma 18-50 2,8 ska vara bra men jag har ingen aning om de tillverkar med Pentax fattning?

Mvh
Kristine

Jo den finns för Pentax och är ritkigt bra. Den ger ju inte mer vidvinkel än kitgluggen men är klart ljusstarkare) Behöver du ännu mer vidvinkel är DA 12-24 ett bra alternativ.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen!

Så 18-50 objektivet ger inte mer än ett standardobjektiv 18-55? DA, är det också Sigma?

Usräkta de kanske dumma frågorna men jag kan verkligen inte alls mycket om kameror.

Nej inte mer vidvinkel men du kan forografera i sämre ljus med Sigma 18-50/2.8. Pentax DA 12-24 ger däremot klart större bildvinkel.

Ursäkta, såg nu att det är ett av Pentax egna objektiv men tyvärr hamnade priset på närmre en 5000-7000 kr. :/

Söker något billigare, inte nödvändigtvis det mest avancerade eller bästa, utan något enkelt för en nybörjare.

Tackar, då har jag lite att välja mellan och kolla vidare på.

Men vad är skillnaden då mellan ett normalobjektiv och ett vidvinkel? Rör det sig om ljusstyrkan och isåfall på vilket sätt hur?

kyr skrev:
Tackar, då har jag lite att välja mellan och kolla vidare på.

Men vad är skillnaden då mellan ett normalobjektiv och ett vidvinkel? Rör det sig om ljusstyrkan och isåfall på vilket sätt hur?

Nej inte ljusstyrkan utan brännvidden eller bildvinkeln. Brännvidden på kitzoomen kan varieras mellan 18 och 55 mm. Runt 35 mm mostvarar en normal på en digital kamera. Under 35mm är det vidvinkel, 10 mm är extrem vidvinkel.

Tror inte det finns så många andra alterativ till Sigman i prisklassen förutom Pentax 10-17 vilket är en fisheye och som förvränger bilden mycket.

ANNONS