minimunk
Aktiv medlem
Har ett starkt behov av en vettig vidvinkel till min D80. Jag tycker att med en cropfaktor så blir mitt nuvarande 18mm inte speciellt roande, och eftersom det även råkar vara den usla kit-gluggen så vill ersätta behovet av den så jag kan kasta ut den ur kameraväskan.
Jag kan tänka mig ett fast objektiv, kravet är bara att det är under 15 mm.
Jag vill inte lägga över 10 000 kr och jag vill inte att det ska vara ett fisheye.
Jag har tittat på 3 olika objektiv:
1. Tokina AF 11-16/2,8 ATX-PRO
Verkar vara ett vettigt objektiv. Shysst bländare vilket känns bra. Synd att det är så nytt så man inte kan hitta några tester eller se bilder tagna med det. Lite grisen i säcken.
2. Sigma Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Lite dålig bländare? Jag misstänker att man inte kan få shysst bokeh med detta objektiv om man tar närbilder?
3. Sigma Af 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG Aspherical
Samma här, de riktigt dåliga bländartalen gör att man blir tveksam.
Finns det några mer som står sig bra i den här prisklassen? Någon Nikkor kanske? Vågar jag köpa Tokina-gluggen?
Jag kan tänka mig ett fast objektiv, kravet är bara att det är under 15 mm.
Jag vill inte lägga över 10 000 kr och jag vill inte att det ska vara ett fisheye.
Jag har tittat på 3 olika objektiv:
1. Tokina AF 11-16/2,8 ATX-PRO
Verkar vara ett vettigt objektiv. Shysst bländare vilket känns bra. Synd att det är så nytt så man inte kan hitta några tester eller se bilder tagna med det. Lite grisen i säcken.
2. Sigma Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Lite dålig bländare? Jag misstänker att man inte kan få shysst bokeh med detta objektiv om man tar närbilder?
3. Sigma Af 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG Aspherical
Samma här, de riktigt dåliga bländartalen gör att man blir tveksam.
Finns det några mer som står sig bra i den här prisklassen? Någon Nikkor kanske? Vågar jag köpa Tokina-gluggen?