Annons

vidvinkel till min k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Jag har ett väldigt i-lands problem. Jag vet itne vilken glugg jag ska köpa.

Har tittat väldigt mycket på vidvinklar av alla modeller, och pentax 12-24\f4 faller väldigt bra i min smak. Jag har även ett 12-24 på orten till väldigt bra pris (7000sek nytt).

Jag var helt säker på att jag skulle köpa det, men nu så har en poalre vistat Samyang 14\f2,8 till ett ännu lägre pris och vad jag har hört så ska skärpan vara i klass med pentaxet.

Vad har ni för åsikter i frågan, och hur skulle ni resonera. Jag är mäst ute efter ett plank att bolla mot atm.

samyang är ju ett ljusstarkare objektiv, men saknar zoom fånget, sedan så har jag inte sett några bra sida vid sida bilder med de två objektiven för att kunna avgöra skärpan och dynamiken. Sedan så känns det som att AF inte spelar så stor roll på dom här brännviderna.

Sannerligen ett i-landsproblem :)

Lurigt val det där. Allt beror ju på hur lite du kan få loss 12-24´an för. Den skall ju vara ypperlig.
Samyang 14 har ju fått fina recensioner och jag är själv mkt sugen på den, Men jag tror att DA-zoomen vinner på just att det är en zoom och framförallt att den har ytterligare 2mm vidvinkel. Särskilt om du får den till ett väldigt bra pris, som du säger.

som jag skrev något luddigt, så köper jag det efter den gammla prislistan. Handlaren tycker att om han köpte det efter den gammla listan så ska han sälja det efter den gammla listan. altså runt 7000sek. nu kostar dom väll över 10000sek. så samyang är ju halva priset, men matchar den skärpan från 12-24? sedan så är ju zoomen mycket smidigare och mer alround.

Senast ändrad:
som jag skrev något luddigt, så köper jag det efter den gammla prislistan. Handlaren tycker att om han köpte det efter den gammla listan så ska han sälja det efter den gammla listan. altså runt 7000sek. nu kostar dom väll över 10000sek. så samyang är ju halva priset, men matchar den skärpan från 12-24? sedan så är ju zoomen mycket smidigare och mer alround.

Ja, 7 lax är ju trevligt. Min ekonomi är fett ansträngd så skulle jag köpa idag blev det nog en Samyang. Det jag sett plåtat med den är mkt trevligt.

Har du kollat recensioner och bilder här på FS?

Samyang:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=20415

DA 12-24

http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=12514

Läste precis recension av 12-24 i månadens nr av digitalfoto (tror jag det var). De skrev att den är en medioker vidvinkelzoom som inte är värd pengarna. Sigmas och tamrons vidvinkelzoomar fick minst lika bra eller bättre betyg i flera fall. Minns inte exakt, men ett hett tips är att kolla in deras test.

Tokinas 12-24 som är i princip samma objektiv kostar 3500-3800kr begagnat till Canon här på fotosidan, finns flera. Skamligt att man ska få betala över 10 000 för en ny till Pentax. Byt märke så kan du nästan köpa canon 50d (eller liknande) och en beggad 12-24 för samma pris som en pentax 12-24, och då får du en mycket bättre kamera på köpet. :D

Nu hade du ju iofs tillgång till ett nytt för 7k, men sälj din k10d så kan du köpa ett mycket bättre canon-system för pengarna!

men Digitalfoto.

Det är alltså samma blaska som jämförde DA 18-55 med Tamrons och Sigmas 17-50/2.8 och 18-50/2.8 makro. Ved resultatet blev kan man ju lätt inse då, 18-55´an är en kitzoom. Bra sådan, men ändå.

Just den blaskan dissar ALLTID Pentax.

nu var jag inte ute efter ett nytt system, då hade jag skrivigt i ett annat forum. Så istället för att be mig byta system (gissar på att du kör med canon) grundat på EN åsikt skrivet i en tidning, så kan du ju komma med något vettigt eller inte säga något alls.

nu var jag inte ute efter ett nytt system, då hade jag skrivigt i ett annat forum. Så istället för att be mig byta system (gissar på att du kör med canon) grundat på EN åsikt skrivet i en tidning, så kan du ju komma med något vettigt eller inte säga något alls.

Haha. Det var väl något vettigt? Jag kör själv Pentax, och har haft en k10d men objektivpriserna är ett skämt. Det är inte grundat på en åsikt utan fakta. Vad tidningen menade var att objektivets prestanda inte är värd 10 000kr. Pentax tillverkar 12-24objektivet som egentligen är ett Tokina-objektiv, Tokinas objektiv har till och med glas från HOYA.

Hade jag varit i din sits hade jag sålt k10an och köpt en nyare och bättre canon-kamera och ett beggat Tokina för samma pris.

För att återgå till tråden

Haha. Det var väl något vettigt? Jag kör själv Pentax, och har haft en k10d men objektivpriserna är ett skämt. Det är inte grundat på en åsikt utan fakta. Vad tidningen menade var att objektivets prestanda inte är värd 10 000kr. Pentax tillverkar 12-24objektivet som egentligen är ett Tokina-objektiv, Tokinas objektiv har till och med glas från HOYA.

Hade jag varit i din sits hade jag sålt k10an och köpt en nyare och bättre canon-kamera och ett beggat Tokina för samma pris.

Har just köpt ett Sigma 8-16 mm. Ljusstyrkan är inte så bra men här får man rejält med vidvinkel. Vid 12 mm är distorsion och andra "vidvinkelproblem" nästan helt borta. Dessutom är byggkvaliteten mkt bra! Rekommenderas

12-24 skall enligt uppgift vara den skarpaste vidvinkel Pentax har. Jag slår gärna ett slag för DA 15/4 Limited som är riktigt liten och smidig, samt naturligtvis ljusstarka DA 14/2.8, men det är betydligt större.

12-24 i synnerhet och digitalfoto i allmänhet...

1. 12-24 Har presterat/presterar rfortfarande bra i alla OBEROENDE tester.

2. 12-24 är MYCKET skarp från fullöppning.

3. Samyang...du får vad du betalar för - det finns inget sånt som en fri lunch, ´nuff said...

4. 12-24 för 7000=rimligt pris

4,5 12-24:s nackdelar: "Bara" F4, GIGANTISKT motljusskydd (ta med en släpkärra...) och inte vädertätad.

4,7 Ja, 12-24 är en Tokinautvecklad konstruktion, men optiskt överlägsen konkurrenterna i samma prisklass - även efter den orimliga prishöjningen till över 10000:-. Glaset är förstås HOYA som i Pentax,Nikon mfl, antireflexbehandling och frontlinsbehandling är dock Pentax.

5. Digitalfoto bör behandlas som reklam från Canon. Denna tidskrift ges ut under lite olika namn i england, danmark, sverige och säkerligen en hel del andra länder som jag dock inte har säker info fån. Innehållet är till 80-90% likadant. Vissa annonser skiljer, men två saker är lika i alla länder. - 1. Massivt med Canonannonser (=finansierar till stor del tidningen) -2. Massivt med positiv kritik till Canonprodukter, som inte den ens mest fanatiske Canonälskaren kan påstå är opartisk.-3- Utan att veta så misstänker jag att respektive lokalredaktion "råkar" ha fått långtidslåna Canons prylar.

Min slutsats: Sluta tramsa och köp en 12-24 du kommer inte att bli missnöjd. Skulle du ångra dig får du lätt ut minst 4000:- på tradera om du vill sälja...

Prioritera

Är närgränsen viktigt så är det
DA15 eller DA 14 som gäller.
Är ljusstyrkan viktigt så är det
Samyang och DA14 som gäller.
Är vikten/storleken viktigt är det
DA15 som gäller.
Är låg distorsion viktigt är
DA12-24 suverän utom på 12mm.
Samyang är klart sämst.
Är hög skärpa från full öppning viktigt så är det
Samyang eller DA12-24 som gäller.

Alla objektiven är bra, men till lite olika saker.
Fotar du långsamt så är Samyang bra,
distorsionen kan bli ett problem vid vissa motiv
men den går att justera i nåt program.
Observera att Samyang uppger närgräns från frontlinsen.

Hoppas det e ok att jag hoppar in med en liknande fråga här.
Jag vill ha en vidvinkel-lins men har grymt svårt att välja, dom jag velar mellan är:
DA 12-24/4
DA 14/2,8
Sigma 10-20/3,5 HSM

Om man struntar i priset.
Den det lutar år är DA 12-24 den har ju "bara" f4 så då har ju sigmas 10-20 bättre. Men DA 14 har ju 2,8 vilket jag föredrar.
Och Sigmas 10-20/3,5 har ju HSM är det något man ska bry sig om?
Så jag skulle vilja ha 12-14 med f2,8, någon som kan leda mig i mitt val? :)

Hoppas det e ok att jag hoppar in med en liknande fråga här.
Jag vill ha en vidvinkel-lins men har grymt svårt att välja, dom jag velar mellan är:
DA 12-24/4
DA 14/2,8
Sigma 10-20/3,5 HSM

Om man struntar i priset.
Den det lutar år är DA 12-24 den har ju "bara" f4 så då har ju sigmas 10-20 bättre. Men DA 14 har ju 2,8 vilket jag föredrar.
Och Sigmas 10-20/3,5 har ju HSM är det något man ska bry sig om?
Så jag skulle vilja ha 12-14 med f2,8, någon som kan leda mig i mitt val? :)

Jag som är en snåljåp hade kollat in pentaxforums trådar om vidvinkelzoomar och köpt den mest prisvärda. Där finns förmodligen allt du behöver veta och lite till.

DA 14 är inte superskarp vid 2,8. Hade jag haft obegränsad hobbybudget hade jag lätt köpt en 12-24. Det är ganska lätt att ta skarpa bilder i vidvinkel även vid längre slutartider så jag tycker inte f4 är en nackdel så länge det är skarpt!
HSM sägs vara snabbt, men jag upplever att några av mina objektiv utan motor är snabbare än de två sigma objektiv med hsm jag testat (snabbare än 30 1,4 på en canon 7d t.ex). Sigma är ju även världsledande inom fokusfel ;)

Med en K7 eller 5a blir det ganska tyst med ultraljudfokus.
Sigma 10-20/3,5 fick bra betyg i Foto nr. 10, missade det i inlägget ovan.
Lite sämre i kant på 10mm på full öppning, men i övrigt fina kurvor.
Bör köpas i butik med dagsljus, så att det går att kolla autofokusen direkt,
den kan jaga...
Jag skulle välja Sigman före pentax 12-24, pga av priset och HSM.
Räcker/passar 12mm och ljusstyrkan är viktig så är Pentax 14/2,8 mitt val
och med bra närgräns på 17cm.
Själv har jag Pentax 12-24 och DA15 limited, och är nöjd.

Jag köpte till slut ett 12-24 och är grymt nöjd. f4 är kanse lite svagt, men ska man ha något mycket ljusstarkare så är det fast optik som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar