Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Något hustroll här som är hemma på vidvinkelgluggar till sensorer i fullformat? En EOS 5D, för att vara precis.

Jag vill ha en ljus vidvinkelzoom. Liknande Sigmas 18-50mm F2,8.

Vad rekommenderar/förbannar ni?

Sigmat du nämner är inte ett vidvinkelzoom utan ett normalzoom som motsvarar 29-80mm. Populärast av andra märken än Canon har länge varit Tamrons 28-75/2,8. Sedan har i princip alla märken som gör objektiv till Canon ett alternativ. Bara att välja och vraka. Kolla gärna tester på www.photozone.de
MVH, Niclas

SixBySix skrev:
Sigmat du nämner är inte ett vidvinkelzoom utan ett normalzoom som motsvarar 29-80mm.

Lite nyfiken på hur du kan få den gluggen att motsvara 29-80mm på en fullformatssensor?

Rimligen så är den vad den säger, alltså en 18-50mm...

Niklas har i och för sig redan svarat, men jag vill hålla med lite:

Om man låter bli att tramsläsa frågan, så motsvarar en sigma 18-50 på en 1,6x-senor ungefär 29-80 mm på en 5D.

Till en 5D skulle jag helst köpa Canons 24-70/2.8L, men även Tamrons 28-75/2,8 är bra (och mycket billigare än Canons).

afe skrev:
Niklas har i och för sig redan svarat, men jag vill hålla med lite:
Om man låter bli att tramsläsa frågan, så motsvarar en sigma 18-50 på en 1,6x-senor ungefär 29-80 mm på en 5D.

Vadå tramsläsa...! Trådskaparen påtalar att han har en EOS 5D och undrar om en specifik Sigmalins eller liknande till FF...

Niklas påstår då i sitt inlägg att den 18-50 linsen motsvarar 29-80 och underförstått då till trådskaparens 5D.

En 18-50 kan inte vara annat än en 18-50 på en FF-sensor att den däremot kan vara 29-80 på en 1.6 sensor det är något helt annat.

Var är tramset...? Jag bara undrar.

Det är inte helt lätt att hitta bra vidvinkelzoomar till billigt pris och som funkar på fullformat. Exempelvis passar inte den sigmagluggen som Marcus hänvisar till, den är gjord för APS-C. Samma sak är det med många av de andra alternativen. Har för mig att det skall finnas en sigmaglugg som passar men jag hittar den inte nu (utgått???).
Tamrons 28-75 skall väl funka, men det är väl mer en normalzoom. Annars är man nog hänvisad till Canons egna gluggar som 17-40/4 eller 16-35/2.8.

/Arne

Ber om ursäkt att jag kallade det trams. Jag valde dock att tolka frågan som att trådskaparen ville ha ett objektiv som motsvarar Sigma 18-50/2,8 (eftersom han skriver så). I och med att nämnda Sigmaobjektiv endast fungerar med kameror med små sensorer, tyckte jag inte det var orimligt att säga att motsvarande objektiv på småbild är 29-80mm.

18-50 är förresten 18-50 mm även på APS-C - den blir inte 29-80 ;)

Jag vet mycket väl vad 18-50mm motsvarar på en APS-C, men jag är inte intresserad av någonting till APS-C, då gluggen som sagt är till en 5D.

=)

Anders, du har rätt. Jag vill ha ett objektiv som motsvarar ovan nämnda Sigma-objektiv. Det du missuppfattar är att jag vill ha ett motsvarande med EF-fattning anpassat till FF, då 5D som vi alla vet inte tar EF-S.

Arne Svensson, tack så mycket. Jag ser in i dessa omedelbart!

Syvertsen skrev:
Anders, du har rätt. Jag vill ha ett objektiv som motsvarar ovan nämnda Sigma-objektiv. Det du missuppfattar är att jag vill ha ett motsvarande med EF-fattning anpassat till FF, då 5D som vi alla vet inte tar EF-S.

Var ju därför jag föreslog Canon 24-70/2,8L eller Tamron 28-75/2,8; båda är för småbildsformatet, och fungerar således utmärkt på 5D.

Mitt val skulle vara en 16-35... Jag har en själv och är fruktansvärt nöjd med hur den presterar, färger, skärpa och allt annat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto