Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Vad bör man tänka på vid val av vidvinkel till D7000? Jag funderar på någon av följande:

Nikon 16mm 2.8D
Nikon 20mm 2.8D
Nikon 24mm 2.8D

Överlag verkar alla ovanstående vara bra objektiv enligt vad man kan läsa lite här och där på nätet.

Jag planerar att använda objektivet till landskap och till att gå nära ex. en blomma och samtidigt få med mycket av omgivningen.

Tankar om vilken som är mest användbar? Jag är inte så intresserad att få till böjda linjer i någon större utsträckning. Hur blir fish-eye effekten med 16mm på en crop-kamera?

Jag har inte provat några av dina föreslagna objektiv, men jag kör själv med en sigma 8-16 på kameran. Ett ruskigt roligt objektiv som jag kan rekommendera, även om bilden blir väl förvrängd kring 8-10mm.

Är ljusstyrkan viktig så finns ju tokinas 11-16, som av snudd på alla fått väldigt goda vitsord.

Hoppas du hittar vad du söker och blir nöjd med ditt val.

mvh
Daniel

Alla objektiv du nämner är i grunden gjorda för fullformat, alltså D700, D800, D3 osv. I ditt ställe skulle jag leta rätt på ett Nikon 10-24/3,5-4,5. Enligt min mening det bästa vidvinkelobjektivet till Nikon APS-C format. Går att hitta från ca 5000kr begagnat.
Andra bra val är Nikon 12-24/4, Tokina 11-16/2,8, 12-24/4 och Sigma 8-16. Allt beror lite på vad du prioriterar.
Fördel med Nikon original är att D5000/D5100 och D7000 kan justera automatiskt för kromatisk aberation, vinjettering och distortion direkt i kameran. Detta är en stor fördel om man fotograferar mest i JPG. Fotograferar man i RAW kan en del konverterare justera även för tredjepartsobjektiv.

Det du tittar på, d v s fasta brännvidder, har nästan inte gjorts några alls för APS-C kameror. Däremot har det släppts massor med bra och prisvärda zoomar som ofta presterar bättre än de gamla vidvinklarna.

De objektiv du nämner är nästan alla gamla konstruktioner, och jag hade aldrig i livet valt någon av dem. FF-Fisheye är ingen höjdare på D7000. Och 20mm är knappt vidvinkel att tala om. Dett kittzoom har förmodligen mer vidvinkel (18mm?) och bättre närgräns. 24mm blir nästan normalbrännvidd istället för vidvinkel, och är dessutom inte värst bra optiskt.

Kolla: http://www.photozone.de/reviews

MVH, Niclas

Niclas,

bortseende från att de objektiv jag nämner är av äldre modell finns det väl egentligen ingen problematik med att använda FF-objektiv på en D7000 bortsett från brännviddsförlängningen?

Jag gillar generellt fasta brännvidder därav mitt urval.

Nej, det finns inte någon egentlig nackdel. Möjligtvis en, men den är högst teoretisk då det knappt finns några objektiv för APS-C att jämföra med. Det är att FF-objektiv är onödigt stora och tunga i förhållande till vad ett APS-C objektiv skulle ha varit. För fisheye blir ju nackdelen att det blir lite konstigt med motsvarande 24mm bildvinkel. Det begränsar väl användbarheten till i stort sett stitchade sfäriska panoraman eller VR bilder med onödigt många exponeringar (nära gigapixelupplösning).

Nackdelen med de objektiv du nämner är att de är gamla konstruktioner med tydliga brister. Nyare objektiv är ofta bättre beräknade (superdatorer som inte fanns på 80-talet), har fler avancerade glassorter, asfäriska linser och väldigt mycket bättre antireflexbehandling.

Några av huvudanledningarna att välja fasta brännvidder är ju att de kan göras mindre, lättare och ljusstarkare, och med bättre prestanda (speciellt på stora öppningar) jämfört med motsvarande zoomar.

Men om man jämför dessa objektiv med t ex ett sigma 17-50/2,8 os, så presterar sigmat bättre i nästan alla avseenden, är lika ljusstarkt rakt över, och sammanlagt i storlek och vikt inte mer än 20/2,8 och 24/2,8 tillsammans.

Jag föredrar egentligen också fasta brännvidder, men på vidvinkelsidan för APS-C finns det inga bra alternativ. Dessutom har jag lärt mig uppskatta zoomen just på vidvinkelbilder. Det är extremt användbart eftersom små skillnader i brännvidd gör väldigt stor skillnad i bildens uttryck. Dessutom går det ju knappast att få ett kort skärpedjup, så då använder jag mest bl 5,6 - 8 för att få max skärpa.

Vill man ha fast brännvidd mest för att tvinga sig själv till att tänka efter lite mer och fotografera långsammare, kan man ju alltid tejpa fast zoomringen på valfri brännvidd innan man går ut ;-)

TIll FF börjar Canikon ju uppdatera sina uråldriga serier. Canon börjar så smått leverera nya 24 och 28/2,8 IS och Nikon har annonserat nya 28/1,8G. Dessutom uppdaterar de dyra 24 och 35/1,4 och Samyang släpper motsvarande MF varianter. För att inte tala om trevliga 17/4 och 24/3,5II TS och 24/3,5 PC-E. Där finns det poäng att köpa fasta. Men för APS-C har det inte släppts NÅGOT ALLS av Canikon. Pentax har släppt ett, 14/4.

Tittar man på m43 och Nex fattningarna finns det en del pärlor. 14 och 20 av Pana, 12 av Olympus, och 19 och 30 av Sigma, samt 24/1,8 Zeiss. (Samt mindre bra 17 av Oly och 16 av Sony). Det är lättare att göra bra korta och prisvärda objektiv med kortare avstånd mellan fattning och sensor. (Ca 18-24mm för de spegelfria kamerorna m43 Nex, Samsung NX, Fuji X och Leica M.) Med ca 44mm för Nikon blir allt under normalobjektiv stora komplicerade och dyra retrofokuskonstruktioner.

Därav mitt råd. Köp en zoom i väntan på att Nikon skärper sig och släpper något nytt vettigt fast på vidvinkelsidan. Du kan bli positivt överraskad. Enda anledningen till att köpa en 24/2,8 skulle vara att få en liten motsv 36/2,8 alltså nästan kort normal. Men jag tycker knappt det är värt pengarna. Då skulle jag nog hellre slanta upp drygt 4000kr och köpa en Sony Nex-F3 med sigma 19/2,8. Samma fina sensor som i din D7000, och ett litet lätt skarpt fast objektiv. Hela den kombon väger nästan samma som ett enda Nikon 20/2,8 D

Eller kanske du ska titta på att uppgradera till FF, en begagnad D700 eller Nya D600 om den blir av till sommaren som ryktena säger. Då finns det massor med fasta vidvinklar (och andra) att välja på, och man kan klämma ut ganska mycket mer upplösning även ur lite äldre objektiv.

Nikons 16/2,8 är ett fisheye, de har ett 14/2,8 som är raktecknande.

Annars skulle jag rekommendera ett Tamron, Tokina eller Sigma 17-50/2,8 istället, du får mer vidvinkel, samma ljusstyrka, i princip samma optiska kvalité och dessutom zoom för mindre pengar. Nikons gamla fasta vidvinklar är inte mycket att hänga i granen jämfört med moderna zoomar, speciellt inte på DX.

"Köp en zoom i väntan på att Nikon skärper sig och släpper något nytt vettigt fast på vidvinkelsidan."

Jag tvekar kring ett d7000-inköp enbart utifrån att det inte finns en fast, liten, ljusstark vidvinkel på DX-sidan, motsvarande ca 28-35 mm. Är det rimligt att vi får se några sådana i den nära framtiden?

"Köp en zoom i väntan på att Nikon skärper sig och släpper något nytt vettigt fast på vidvinkelsidan."

Jag tvekar kring ett d7000-inköp enbart utifrån att det inte finns en fast, liten, ljusstark vidvinkel på DX-sidan, motsvarande ca 28-35 mm. Är det rimligt att vi får se några sådana i den nära framtiden?

Den e ju inte fast med grymt trevlig. Sigma 17-50 Finns ju. E riktigt nice

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-17-50mm-f2.8-ex-dc-os-hsm-nikon/

Använder Tamrons 17-50 f2,8 jättemycket sedan en massa år tillbaka. Fantastiskt fin glugg. Levererar även på full öpning, men nu vill jag verkligen åt det lilla, ljusstarka! Kom igen, Nikon!

Jag tar upp den här tråden igen med i stort sett samma fråga.

Absolut. Om jag någon gång skaffar mig en vidvinkel så blir det antagligen den (Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX).

Så skrev jag för en vecka sedan, men nu är jag inte lika säker längre. Den verkar bara vara marginellt billigare än Nikons 10-24mm. Mitt val står mellan följade gluggar:

Nikon 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX AF-S
+ Bra kvalitet både i optiken och mekaniken
- Dyrast

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM
+ Kortast brännvidd
+ Skarp optik
- Kan inte ta filter
- Mycket distorsion

Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
+ Skarp optik
+ Halva priset mot Nikon
- Kromatisk abberation
? Ken Rockwell verkar inte vara imponerad av mekaniken, men han kanske har fått ett måndagsexemplar.

Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM
+ Ljusstarkare än objektivet ovan
- Sämre kantskärpa
- Ännu mer kromatisk abberation

Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X 116 PRO DX II SD
+ Ljusstarkast
+ Bra mekanik
- Minst brännviddsomfång
- Verkar ha mer problem med reflexer än de andra

Tamrons gluggar har jag inte tagit med. De verkar vara sämre på de flesta sätt.
Jag har inte heller tagit med några gluggar som börjar vid 12mm eller längre.

Någon som har provat några av dessa objektiv och har några tankar att framföra? Är jag ute och cyklar?

Johan, beträffande Sigma 8-16 mm, har den inte så farligt mkt förvränging vid lite längre brännvidder. Jämfört mot Nikon 10-24 mm har Sigma 8-16 mm mindre förvrängning vid 12 mm (vid 12 mm har Sigmat -0.433 %, medan Nikonen har vid 14 mm -0.45 % (källa: http://www.photozone.de)).

Hej!

Jag tar upp den här tråden igen med i stort sett samma fråga.

Så skrev jag för en vecka sedan, men nu är jag inte lika säker längre. Den verkar bara vara marginellt billigare än Nikons 10-24mm. Mitt val står mellan följade gluggar:

Nikon 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX AF-S
+ Bra kvalitet både i optiken och mekaniken
- Dyrast

Någon som har provat några av dessa objektiv och har några tankar att framföra? Är jag ute och cyklar?

Jag har en Nikon 10-24 och den hör till mina favoriter. Jag har även en 24 f/2,8 som jag också gillar och vill nog påstå att den får oförtjänt dålig kritik av några i denna tråd, håller dock med om att det inte är mycket till vidvinkel på en DX. Jag kör på en D90 för den som undrar.
Hur som helst rekommenderar jag 10-24:an varmt, den är lätt och kul att arbeta med, både uppe i fjällvärden och i Stockholm. Som redan nämns i tråden är det kul med en vidvinkelzoom "eftersom små skillnader i brännvidd gör väldigt stor skillnad i bildens uttryck" (citat från Niclas Vestman). Jag tillhör också den grupp som inte känner behov av ljuskänslig vidvinkelzoom eftersom man måste ha högre bländartal för att få skärpedjup.
En nackdel för mig som endast använder blixen som sitter i kameran är att objektivets storlek gör att den ger skuggor i bilden, som en halvmåne i nedre delen av bilden.

Jag har, som många andra har förstått, planer att byta till en FX och det är denna glugg jag kommer att sakna mest.

Trevlig helg!
Sven

Jag gjorde ungefär samma genomgång som dig för ett år sedan. Det slutade med ett nikon 10-24. Med den får jag ett bra zoomspann, med möjlighet till riktigt vidvinkel på 10 mm. Eftersom jag skulle ha den till min D5100 så valde jag bort tokinan även pga saknad av AF. Nu finns väl förvisso tokina med af i objektivet men brännviddsomfånget är lite för snålt för min smak. I sådana fall hade jag satsat på sigma 8-16 istället.

Så för mig stod det emellan nikon 10-24 och sigma 8-16 där 10-24 egenligen känns som mer praktiskt men 8-16 ger lite mer exotiska möjligheter. Det blev nikon 10-24 som enligt mitt förmenande har levererat det jag önskat. Perfekt på DX och faktiskt användbart på FX även om kantskärpan då blir lidande.

Jag hade tokina 11-16 när jag hade D7000 och var mycket nöjd.
Du hittar dom nya för betydligt bättre pris än i sverige på ebay i usa. Fraktfritt från hong kong.

Stort tack för era synpunkter! Att Nikons glugg är bäst råder det knappast någon tvekan om, men efter en del velande har jag trots allt bestämt mig för att skaffa en Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM. Det var framför allt priset som avgjorde.

Ok, jag har haft ett Tokina 11-16 ett tag nu, helt suveränt men 16 är lite kort.
Fast 2,8 är ju lite bättre...
Men jag har ett Sigma 17-70 också som täcker bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar