ANNONS
Annons

Vidvinkel till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett zoom-vidvinkel till min D70. Det ska var en ganska kraftig vidvinkel (runt 20mm i 24x36) och raktecknande: Jag var inne på Nikon 12-24mm men jag har inte lyckets få någon info om det är raktecknande, varken på Nikons hemsida eller hos fotobutiker. Vad kan ni rekommendera?

Det normala är att man anger motsatsen, om det är fisheye. Annars förutsätts det att det är ett raktecknande objektiv.

Jag har för övrigt aldrig hört talas om en fisheyezoom.

jimh skrev:
Undrar vad man skall ha det till?
Jo, det vore spännande veta varför Pentax utvecklat objektivet.

Fast egentligen är inte fisheyprojektionen så dum bara man hantererar sina linjer riktigt (dvs. hoppar över att fota motiv med många räta linjer i). Då ger den mindre förvrängning av motivet än ett raktecknat objektiv som ändrar skalan så förfärligt.

Jag har ett Nikon Fisheye 10,5 till min D70 och det är inte raktecknande i sig, men om man använder Nikon captureprogrammet kan du räta upp bilden med det. Kolla bilderna på min sida. Ett alternativ till Nikon är sigmas 12 -25 zoom som du kan kolla på.

Jag har Sigmas 12-24.
Det gör vad det ska. Jag har inte testat Nikons variant så jag vet inte vilket som är att föredra.

grekland4.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar