Annons

Vidvinkel till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

monstrum

Medlem
Har en 40D och håller precis på att byta ut mitt 24-105 mot något med bättre vidvinkel. De objektiv jag kollat på är EF-S 10-22, EF-S 17-55

Har även ett Sigma 50/1.4 och ett EF 70-200/4L IS

Att jag överväger 10-22, trots att det blir ganska stort glapp mellan 22 och 50 är för att jag hittils sällan använt mitt 24-105 på annat än 24 (eller över 50, men då får jag ta mig besväret och byta objektiv helt enkelt)

Jag har ju dock vant mig vid IS, så jag är lite orolig att 10-22:ans lite sämre ljusvärde samt avsaknad av IS ska bli ett problem. Tror nog dock detta är obefogad rädsla, eller?
17-55 blir ju istället ett rejält upplyft med 2.8 istället för 4 och fortfarande med IS, och även om 17 ska vara rejält mycket bredare än 24 så kanske det inte radikalt ändrar vad man kan fota. Att ha möjlighet att gå ända till 10 är ju hur kul som helst.

Tycker 17-55:an känns som ett säkert kort med IS och f/2.8, men det känns som att 10-22 skulle vara roligare att fota med.

Tror egentligen jag blir nöjd oavsett, men jag skulle ändå vilja ha lite synpunkter.
 
Jag stalldes inför samma dilemma som du för ett tag sedan. Jag tyckte det var häftigt med kort brännvidd och köpte därför ett 10-22. Så här i efterhand är jag besviken på mitt köp visst det är coolt med 10 mm men jag tycker inte bilderna ser bra ut. Jag skulle hellre köpt något längre typ en fast 20 eller en zoom däromkring.

Det var mina 2 cent :)
 
Jag glömde en sak. Jag har en 400d nu men jag är sugen på en 5d och då blir mitt 10-22 helt värdelöst. Så det kan vara bra att satsa på ett EF objektiv, speciellt om man gillar vidvinkel.
 
Vid närmare eftertanke så lutar det mer och mer mot 17-55:an. Tror 17 kommer upplevas som supervidvinkel jämfört med mitt 24-105. Visst, lägre än så kan vara coolt, men det kanske blir lite enformigt.

Förvisso funkar inte heller 17-55 på fullformat, men enligt testerna så verkar det ju spöa både 16-35 och 17-40 på det mesta. Jag har inga direkta planer på FF nu ändå. Blir det någon uppgradering så blir det en 7D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.