Annons

Vidvinkel till canon, fast eller zoom med 77mm filterdiameter

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag letar efter en fast vidvinkel, eller vidvinkelzoom till canon. Den får gärna vara av andra tillverkare.
Den bör vara någonstans mellan 16mm och 24mm eller om det är en zoom bör det börja ungefär på 16mm.
Jag vill att den ska ha största bländare 2,8 eller större.
Den måste ha en filterdiameter på 77mm.

Jag har hittat några alternativ men jag är nyfiken på dom som jag ännu inte känner till. Mitt problem är just att jag vill ha 77mm i filterdiameter.

Alla tips är välkomna.
 
Hej!
Är visserligen ingen Canon kille, men här några förslag.

Canon EF 24/1,4 L II USM
Samyang 16/2,0 ED AS USM.....
Samyang 24 T1,5 ED IF
Sigma 24/1,8 DG ASP
Tokina 16- 28/2,8 ( IF ) PRO

T.ex, alla med 77mm filtergänga, varför 77mm?
Det finns ju stepringar!

Kenneth
 
Till TS: Tror/vet du att 16 mm räcker som vidvinkel på din 7D? På en crop startar en normalzoom på 16-18 mm.
Canons nya EF-S 10-18 skall vara grym prisvärd, dock mindre bländare än du efterfrågade.
 
Jag ska använda den till min fullformatskamera.

Orsaken till 77mm är att jag är så investerad i filter.

Gärna några fler tips om någon har. Tack för alla svar
 
Hej!

Om jag förstår det hela rätt, så har du en del filter med 77 mm gänga?
Om du har objektiv för mindre filtergänga kan du ju skaffa dig en stepring
som jag skrev i ett tidigare inlägg, finns massor av ringar som t.ex 68- 77 mm osv.

Kenneth
 
Jag har Canon 24/1.4L II och 16-35/2.8L II.

24:an är kanon och har 77mm filtergänga. Tyvärr har 16-35 II 82mm... Men föregångaren (som jag också haft) är helt ok, lite sämre kantskärpa, och har 77mm filtergänga.
 
Jag kan möjligtvis amvända 72mm men en hel del linser är 82mm vilket inte kommer att funka.

Ärligt talat förstår jag inte vad du menar.
Du skriver att objektivet måste ha en filterdiameter på 77 mm, men samtidigt kan gå med ett på
72 mm? Och dom objektiven som har filterdiameter på 82 mm inte kommer att funka.
Det är klart att 77 mm filter inte passar på 72 mm eller 82 mm gänga.
Skaffa dubbla stepringar, finns ju 72-77 + 77-82 mm, det täcker hela ditt gängregister, om nu fallet är så, och så är dom ju billiga också!
Eller varför inte köra utan filter, fungerar alldeles utmärkt!
 
Oj, va ni var känsliga här.
Jag tycker att jag var tydlig i beskrivningen om vad jag letade efter, sen om ni vill spekulera i vad för utrustning jag har så är det inte mitt fel.

Det som hade varit trevligt att se är en hemsida där man kunde sortera linser efter flera kategorier. Tex efter filterdiameter.

Anledningen till varför jag skulle kunna använda 72mm är väl för övrigt kanske självklar. Dvs det går genom en stepring att sätta på ett större filter, filterhållare, mattebox mm på en mindre lins men inte omvänt.
Jag får nog leta info någon annanstans.

Tack till er som svarade på mina frågor och till er som gnäller önskar jag ett gått nytt år!
 
Egentligen onödigt att säga men jag gör det ändå; har aldrig förstått mig på de som anser att de "köpt in sig" på en viss filtergänga, och sedan letar objektiv efter den sizen. För mig går objektivval först, om jag sen vill ha ett specifikt tillbehör till detta så skaffar jag det som krävs. Men det är ju jag det.
 
@daniel papic
Du har rätt men jag prioriterar också vikt, två linser, max tre. En grymt filterhållare och en mattebox, ca 7 olika cirkulära 77mm filter. Jag skulle som sagt kunna gå ner till 72mm men för enkelhetens skulle vill jag först leta bland 77mm filterdiameter.
 
Anledningen till varför jag skulle kunna använda 72mm är väl för övrigt kanske självklar. Dvs det går genom en stepring att sätta på ett större filter, filterhållare, mattebox mm på en mindre lins men inte omvänt.
Jag får nog leta info någon annanstans.


Tråkigt att du är missnöjd med dom svar du fått, men ingen har väl gnällt!
Ovanstående är inte alls självklart eftersom det inte var din huvudfråga!
Hade du nämnt saker som filterhållare, mattebox mm skulle du säkert fått
ett annat svar!
 
Egentligen onödigt att säga men jag gör det ändå; har aldrig förstått mig på de som anser att de "köpt in sig" på en viss filtergänga, och sedan letar objektiv efter den sizen. För mig går objektivval först, om jag sen vill ha ett specifikt tillbehör till detta så skaffar jag det som krävs. Men det är ju jag det.

Jag har 2 filter som ena kostar 1000 kr och ett 3500 kr 77mm. Båda är speciella. När jag letar objektiv så kollar jag alltid först ifall det finns alternativ som passar mina behov och utrustning innan man går vidare till andra. TS gör likadant.
Tyvärr tror jag inte det finns det som TS önskar för jag letar också likadant. Finns 82mm vilket inte hjälper oss samt de som inte klarar filter alls. Allt har att göra med den stora bländaröppning vi önskar oss. Annars finns det alternativ.
 
Hej, jag letar efter en fast vidvinkel, eller vidvinkelzoom till canon. Den får gärna vara av andra tillverkare.
Den bör vara någonstans mellan 16mm och 24mm eller om det är en zoom bör det börja ungefär på 16mm.
Jag vill att den ska ha största bländare 2,8 eller större.
Den måste ha en filterdiameter på 77mm.

Jag har hittat några alternativ men jag är nyfiken på dom som jag ännu inte känner till. Mitt problem är just att jag vill ha 77mm i filterdiameter.

Alla tips är välkomna.

Vad är det för filter du använder? Dom enda jag använder idag är ND o popfilmer ibland avtonat ND filter resten görs i bildbehandlingsprogram. Jag hoppas du inte snöat in på uv filter totalt onödigt utom i extrem fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.