Oj, såg inte det här inlägget. Tjusig timelapse
Ja Tokinans ljusstyrka är bra, och jag tror att det är det objektiv jag själv skulle föredra. Nu finns det inte i fattning för min kamera, så jag har ett Sigma 8-16/4,5-5,6 i stället. Funkar utomförträffligt vid timelapse av stjärnhimlen, trotts den låga ljusstyrkan. 8 mm raktecknande tycker jag som sagt är en tillgång. Använder det nästan uteslutande på 8 mm vid stjärnhimmelsfoto. För timelapse av norrsken är dock ljusstyrkan väl låg, kommer därför att skaffa ett Samyang 14/2,8. När jag fotograferar vintergatan med det använder jag en anordning för kompensation av jordens rotation, så ljusstyrkan är inget problem. Jag har också gjort timelapses med det där man ser Vintergatan, men jag har inte kommit så långt på den vägen att jag hunnit göra någon dedikerad vintergatstimelapse än, man får uppsöka lämpliga fotografiska platser för detta. Dessa platser har jag inte hunnit fotografera färdigt på vanligt vis än. Timelapses därifrån på Vintergatan står på dagordningen, men det kommer senare
Däremot har jag ju gjort en del timelapser med stjärnhimlen, norrsken och så, men jag har inte inriktat mig specifikt på Vintergatan i dem, även om den är med på några.
Du kommer att få en mycket vidare vy av himlen med 11 mm än med kitzoomens 18 mm. Men, vilken bildvinkel som är att föredra vid norrskensfoto (såg du hade norrsken i din video) beror på hur högt upp på himlen norrskenet orkar. Står det lågt, är 18, eller kanske tom längre brännvidd att föredra. Når det högre är ju en vidare vinkel att föredra. Tycker stjärnhimmelsfoto vinner på en landskapsreferens i förgrunden, bra om bildvinkeln räcker för att få med både stjärnor/norrsken och en bit landskap.
Angående frontlinsens utstick på Samyangen så har min Sigma en liknande lins. Ja visst är den utsatt, sätter på linslock vid transport av det. Locket tas bara av vid själva fotograferingen. Ser egentligen inte detta som ett problem. Det är annars det enda objektiv jag använder linsskydd på. Angående rengöring tycker jag man kommer åt tillräckligt.
Din timelapse: Tjusig! Snyggt med molnen, och du har haft tillräckligt korta exponeringstider och intervall mellan bilderna för att molnen inte skall röra sig hackigt. Kan vara ett problem om de rör sig fort har jag märkt. Tycker bildvinklar runt kanske 14 mm och nedåt ger ett "sug" i bilderna pga deras teckning som saknas med längre brännvidder. Personligen tycker jag om detta sug, men många säger sig ha svårt för det, eller också är det de som hörs. Tycker inte du har detta sug i din video med kitzoomen, det är ju heller inte att vänta. Men med vidare vinkel kommer du nog att få det, mer ju vidare. Var beredd på detta. Tycker det är roligt att Cassiopeja syns i din video, ibland kan det vara svårt att urskilja stjärnbilderna på stjärnhimmelsfoton.
Tokinan blir säkert bra, med något reservation för den kromatiska aberrationen, där jag helt enkelt inte vet om det är ett problem eller ej. Gissar dock att det inte är ett problem, men det är bara en gissning. Min Sigmavidvinkel har ungefär hälften så mycket aberration enligt tester. Med den har jag inte upplevt några som helst problem med detta.