Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel, ogrinal 300D bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej igen sitter o spammar forumet känns det som men jag behöver lite hjälp, onödigt o lägga ut massa pengar i onödan på något som inte är bra så bäst o fråga er experter :)

Jag funderar på vidvinkel till min 300D men Orginal Kitlinsen har ju ner tll 18mm..

kolla på denna:

Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Canon AF

men den har ju 19mm som lägsta alltså måste jag ha mera vidvinkel i mitt ogrinal canon eller?

//Quackis

Om du inte har jättehöga krav på bildkvaliteten är originalobjektivet perfekt som vidvinkel, renodlade vidvinklar i acceptabel prisklass kommer aldrig i närheten av 29 mm efter omräkning med bärnnviddsfaktor. Annars kan du tita på Sigma 12-24 också, det är anpassat för digitalkameror och ger 19-38 mm.

Ett annat alternativ som ger dig lite mer vidvinkel till lågt pris är Zenitar 16mm f/2.8 fisheye som bör kunna fås för runt 100-140 euro på eBay. Det är iofs ett fisheye objektiv men det finns program som kan korrigera distortionen i efterhand. Jag är inte säker på vad för brännvidd en sådan korrigerad bild motsvarar men skulle tro att det hamnar i området 20-25mm.

Objektivet är helt manuellt dvs man måste ställa in både bländare och fokusering själv. Jag brukar oftast använda bländare 8 eller mindre och zonfokusera med hjälp av avståndskalan - inga större problem faktiskt för skärpedjupet är väldigt stort.

Om man vill ha ett fast objektiv runt 20mm (dvs 12-13mm objektiv) på en Canon 300D hur löser man det? Jag har ett Canon 20mm/2.8 idag till min vanliga 35mm systemkamera som jag är nöjd med och när jag snart tänkt köpa mig en digital systemkanmera Canon 300D så vill jag även i fortsättningen kunna ta bilder runt 20mm. Sigmas 12-24mm är det enda alternativet som finns då eller? Finns väll fasta 15mm också vad jag vet..

Magnuz skrev:
Om man vill ha ett fast objektiv runt 20mm (dvs 12-13mm objektiv) på en Canon 300D hur löser man det? Jag har ett Canon 20mm/2.8 idag till min vanliga 35mm systemkamera som jag är nöjd med och när jag snart tänkt köpa mig en digital systemkanmera Canon 300D så vill jag även i fortsättningen kunna ta bilder runt 20mm. Sigmas 12-24mm är det enda alternativet som finns då eller? Finns väll fasta 15mm också vad jag vet..
Enda alternativet utan extraarbete är väl Sigmas 14 mm. Det motsvarar ungefär 22 mm på en 300D. Canon har också ett 14 mm men det kostar skjortan och kvaliteten har tidigare diskuterats här på FS - ingen hittar iaf några tester av det objektivet (vad jag har sett).

Alternativ med extrajobb (rektifiering i datorn med Panotools, ImageAlign el dyl) är Sigma 15 eller Canon 15 (som alltså inte är raktecknande). Canons 15 är klart överkomligt i pris, Sigma billigare. Ett 15 mm "som rektifieras" motsvarar ca 17 mm på bredden och 20 mm på höjden - bilderna blir något mer långsmala efter korrektionsprocessen. Se Acapixus sida i ämnet.

Det finns faktiskt ytterligare ett ännu bökigare alternativ och det är att ta två (eller flera) bilder med 18 mm som du sedan syr ihop (panorama, mosaik). Funkar dock inte med motiv som innehåller rörliga objekt (om du inte har två eller fler kameror som utlöses samtidigt).

quackpack skrev:
Hej igen sitter o spammar forumet känns det som men jag behöver lite hjälp, onödigt o lägga ut massa pengar i onödan på något som inte är bra så bäst o fråga er experter :)

Jag funderar på vidvinkel till min 300D men Orginal Kitlinsen har ju ner tll 18mm..

kolla på denna:

Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Canon AF

men den har ju 19mm som lägsta alltså måste jag ha mera vidvinkel i mitt ogrinal canon eller?

//Quackis

18mm X 1,6ggr brännviddsförlängning hos 300D = 28,8mm på en analog systemkamera. Alltså som en standardzoom.

Jag har nu använt min 300D med standardzoomen (plus andra objektiv) i ca ett år och får väl säga att linsen är OK, även om man kanske inte ramlar baklänges. AFn känns lite sladdrig men funkar väl OK.

Jag försöker använda mina andra objektiv när det går, framförallt mitt Canon EF 50mm/1.8 som för sitt ringa pris är kanon. Det finns både för och nackdelar med att använda detta objektiv tillsammans med 300D. Fördelen är att man har ett perfekt porträttobjektiv (det ger ju ca 80mm inkl. brännviddsförlängningen), nackdelen är ju att man pga. samma brännviddsförlängning inte längre har ett fast 50mm objektiv...

Någon som har tips på ett bra, billigt och fast objektiv som kommer att ge mig ca 50mm på 300D?

"Någon som har tips på ett bra, billigt och fast objektiv som kommer att ge mig ca 50mm på 300D?"

Ett 28/2,8 kostar under 2000 kr nytt, och förstås ännu billigare begagnat. Det ska vara ett väldigt skarpt och bra objektiv vad jag har hört. Ingen USM och sån lyx, men bra bildkvalité för pengarna. Ger ungefär 45mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar