Annons

Vidvinkel/Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

vandenHoogen

Ny medlem
Hej Alla fototokar:)

Har precis införskaffat mig en D70 med sigma 18-50mm objektiv.

Fotograferar en del "interiörbilder" och är därför i behov av ett rejält vidvinkel objektiv, 18mm*1,5 blir ju något i stil med 27mm och jag tycker inte riktigt det räcker, min gamla digitalkamera hade 35mm och detta är iaf en rejäl förbättring!

Men nu till min fråga...

Det finns objektiv som är 15mm och som "kallas för" Fisheye och objektiv som inte gör det... är det någon skillnad eller är alltid 15mm, 15mm...?

Sen har jag läst en del om Raktecknande objektiv, Jag vill ha bilder utan "fisheye" effekt men med så bred vidvinkel som möjligt!

Mitt sigma objektiv jag kör med idag förvränger bilden en del i 18mm läget, alltså horisonten blir inte rak exempelvis. Är det det som menas med Raktecknande objektiv?

Vilket ska man satsa på i rimlig prisklass, finns det något riktigt billigt alternativ?

Tacksam om någon vill hjälpa mig reda ut begreppen lite:)

MVH Andreas van den Hoogen
 
Ett 15mm e inte alltid ett 15mm det är som du redan kommit på skillnad på raktecknande objektiv och fisheye, det är bland annat en skillnad i bildvinkeln, ett fisheye är inte ovanligt att det har en bildvinkel på 180grader (dvs akta så du inte får med fötterna på bilden) medan ett raktecknande kanske har runt 120 grader. Raktecknande objektiv är dyrare än fisheye. Sen behöver raktecknande objektiv inte vara HELT raktecknande, är distortionen stor så kommer även ett raktecknande att böja linjer i kanterna (detta är istället en kvalitetsfråga), men aldrig som ett fisheye gör.

Efter vad jag har läst är Sigmas 14mm/2,8 ett riktigt bra raktecknande vidvinkelobjektiv och betydligt billigare än originalgrejerna (iaf canons original 14mm).

mvh Erik
 
Ditt Sigmaobjektiv är raktecknande. Horisonten blir böjd ändå för att Sigma inte lyckats hålla ner distorsionen. Det är vanligt på zoomar där man måste göra många kompromisser. Speciellt om priset inte är så högt.

Ett fisheyeobjektiv har en helt annan projicering där inga linjer alls blir raka om de inte passerar genom bildens centrum. Du skall alltså inte köpa ett fisheyeobjektiv om du vill ha raka linjer.
 
Fördelen med nikon, det finns en fisheye för det digitala formatet.. 10.5mm, sedan räta ut bilderna i datorn, motsvarar ungefär en 14mm på ett vanligt hus, utan brännviddsförlängning.
Sedan finns nikons 12-24 som är raktecknande.

De gånger jag använt fisheyen för intriörer har kunderna blivit nöjda iallafall, även om man går miste om lite detaljer när man rätar ut bilden.

Men för att se hur en 15mm fisheye beter sig kan du titta på: http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/optics-pro.shtml under figur nummer fem.
 
Om du inte har fullformatsensor blir det nog svårt att få en raktecknande vidvinkeloptik som du tycker räcker till och till rimligt pris. Nikons 12-24mm kostar kring 15.000 och 10,5mm ligger väl i samma prisklass? Fast jag vet ju inte vad du menar med billigt?
 
Ett alternativ är ju att ta flera bilder och klippa ihop dessa i datorn. Det enklaste exemplet är väl att ta två halvvidvinkliga bilder och göra en panoramabild av dem, men jag har sett exempel på mera extrema ihopklippningar också.

/Pontus
 
Se gärna även här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22293&perpage=15&pagenumber=1. Med lite arbete framför datorn kan ett 15 mm semifisheye ge raktecknade bilder (ofta behöver man arbeta med ett raktecknande 14 också, för att korrigera distorsionen).

Ett Canon 15 kostar mindre än Sigma 14. Eftersom objektiven inte har gjorts raktecknande så har man inte behövt kompromissa med skärpa, etc. Se även http://www.bythom.com/14lens.htm och http://www.bythom.com/15lens.htm .
 
Den här skulle vara kul att ha (fast inte betala för): Nikkor 6mm Fisheye, med en bildvinkel på 220 grader! I ett gammalt nummer av Aktuell Fotografi hade man lagt en kamera med denna på rygg, och fått med ALLT utom marken närmast kameran. Fast den är ju för fullformatare och jag har för mig att det krävs att spegeln är uppfälld för att man skall kunna montera den.
 

Bilagor

  • 6mmview.jpg
    6mmview.jpg
    11.1 KB · Visningar: 349
Har du tittat på Sigmas 12-24 mm HSM som fungerar både på digitalt som analogt? Känns bra i handen och de tre "testbilder" jag tog med min D70 verkar OK, bra skärpa ut i hörnen. Detta objektiv har fått variernade kritik, allt från värdelöst till super i olika tidningar. Priset är i alla fall klart intressant jämfört med Nikkor grejorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.