Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel för Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Kära medlemmar!

Har sedan en tid tillbaka känt ett behov av att fylla min kameraväska med en fast vidvinkel ex. 20mm. Har efter att detta begär tilltagit börjat sondera terrängen. Har hittat 2 modeller dels Nikons egen AF 20/2,8D och Sigma's 20/1,8DG. Det skiljer lite i pris på dessa, det är jag medveten om. Vad jag skulle vilja veta är om någon har använt någon av dessa "gluggar" och i så fall vad Ni tyckte? Rent optiskt? Bra färger? Skärpa? Vinjettering? etc.

Vore tacksam för svar!

Adsten

Måste du ha AF?
Med en sån vidvinkel är det inte så svårt att fokusera manuellt. Skärpedjupet är ju så stort att det är svårt att missa. Det blir ju billigare då med en beggad glugg.

Det blir nog billigare att köpa en beggad AF. Ny kostar den 8495:- och den manuella 11395:-.
Själv har jag den manuella, köpte den begagnad för länge sedan då de var betydligt billigare.
Underbar optik, ska aldrig göra mig av med den. De flesta bilder i mitt Paris-album är tagna med den.

18-35

Jag hade samma funderingar som du. Som tur var så köpte jag Nikons 18-35 zoom istället och det har jag inte ångrat. Knivskarp.

20 mm

Jag köpte i år en begagnad 2,8/20mm-Nikkor utan autofokus med renoverade lameller för kr 3000,-.
Tyvärr kunde jag inte få tag i begagnad motljusskydd som jag fick köpa nytt för kr 450,-.
Det är en mycket bra glugg och jag är glad för den.
Som jämförelse, när det gäller skärpan, så känns den manuella 2,8/28 mm Nikkor-gluggen något skarpare, men det är naturligt och skall inte belasta 20mm-gluggen.

Tack för responsen!

Mitt naturliga val är ju när det kommer till Nikon är ju förstås beg. M/Af spelar ju inte någon roll eftersom skärpedjupet är så pass stort.Har hittat några 20:eek:r för runt 4500-5000 kr. i A-skick. Så det är väl bara och slå till och bli vidvinklare. Ni som svarat verkat ju vara väldigt nöjda med Era 20:eek:r, så jag har ju förhoppningar om att tillhöra Er skara inom snar framtid.

Tack än engång.

/Adsten

Jag vet inte vad du har för Nikon men om du har en F80 så kan den inte använda ljusmätaren med ett manuellt Nikkor. Då är det AF som gäller tycker jag.

Tack Hassan,

Jag har en F4 och har för mig det inte ska vara något problem med ljusmätning oavsett vilken typ man väljer.

/Adsten

F4 tar väl rubbet. Matrixmäter oxo till skillnad mot min F801 som endast kör centrumvägt på manuella gluggar.

Reecoy, i vilka lägen blir det ej bra? Ej på bilden som var länkad iaf. Jag antar att när väl gluggen är införskaffad får jag lägga upp ett par bilder för att visa huruvida jag är nöjd eller jätte nöjd med 20mm.

//Adsten

I de läget jag inte varit nöjd har jag försökt mig på lite större panoramabilder då det lätt blir lite mörkare i hörnen, på längre avstånd alltså.
Håller man sig relativ nära objektet så är det inga större problem.
Jag vet inte om detta är specifikt för just detta objektiv eller om det gäller generellt för kortare (20 mm) gluggar.
Men jag är absolut inte missnöjd, ofta kan man klippa bort de mörkare fälten i hörnen på panoramabilderna för att få fokuseringen på vyn.

Vinjettering

Vinjettering kallas de mörka hörnen som syns speciellt mot himlen.
Det är speciellt zoomar och kraftiga vidvinkelobjektiv som lider under synbar vinjettering.
Hasselblads SMC med fast vidvinkel har dock ingen vinjettering och inte Leicas' vidvinklar heller.
Men så kostar dem också därefter.
Så är livet!

Vid 20 mm kanske man får vara noga med vilka filter man sätter på. Nikon och Hoya lär ha filter med tunn ring som ska inte ska ge vinjettering.

Angående vinjettering på vidvinkelobjektiv så är det mycket svårare att konstruera ett bra objektiv för småbild än för mellanformat.
En bra 20mm är annars Nikkor 20/4. Det är ett ganska gammalt objektiv men med bra optisk prestanda.

sigma är underbart

jag har Nikon d1x jag kör endast sigmas objektiv och är så nöjd. mitt 70-200 2,8 kan jag lät säga att de tär bättre än nikns och mycket tystare. Jag älskar sigma och priset är också bättre.. det finns säkert gluggar som är bättre med nikon sjävklart men priset skiljer sig väldigt mycket.

Tack för alla svar och tips. Det blev dock ingen fast 20 mm, utan en AF Nikkor 18-35mm. Ej f/2,8 men den kommer ju att användas dagtid och nedbländad så för mig spelar det ingen roll. Måste dock tillägga att jag hade händerna på en 17-35 till ett mkt bra pris. Tvekade och tillfället passerade. Skall nu ut och vidvinkla med min 18-35.

//Adsten

adsten skrev:
blev dock ingen fast 20 mm, utan en AF Nikkor 18-35mm. Ej f/2,8 men den kommer ju att användas dagtid och nedbländad så för mig spelar det ingen roll.
Jag skulle nog oxå köpa den även om jag hade råd med 2.8, den är lite för klumpig. Den ljussvagare lär vara mycket fin, du blir nog nöjd med den!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar