Annons

Vidvinkel för lägenhetfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Milonguero

Avslutat medlemskap
Letar efter lämpligt vidvinkelobjektiv för att fota lägenhetsbilder inför en försäljning. Har en K10D med 18-55 kitobjektiv. Objektivet behöver jag inom två veckor så jag kan inte vänta för länge.

hallå

har du övervägt panorama, dvs sätta samman flera bilder.

jag har fott en del lägenheter tidigare med 144mm på en eos 1d mk2, dvs 1,3 crop o man får ju med en del, men inte det man vill.
tex:
http://roine.nu/mats/

har börjat titta på qvrt, dvs quicktimemove byggd på stillbilder, se:
http://www.roine.nu/ och 360 gradersbilder
klicka på en av bilderna, sen klickar du igen men håller nere musknappen o drar upp o ner samt till höger o vänster.

Roine

jag har skrivit hur jag kör programmet panoramafactory, länk till det hittar du l'ngst ner till vänster på min hemsida www.roine.nu
i lr-kurshäftet.

den kan fixa vanliga panoraman också i form av jpg bilder.

Roine

Ett bra objektiv är annars DA 12-24/4, men risk för att det är slutsålt. Annat och billigare alternativ fiskögat 10-17 som du kan räta upp bilderna från i nått program som tex ptlens. Bildvinkeln är 180 grader på diagonalen så man får ju med allt.

Såg du artikeln om lägenhetsfotografi?

Såg du artikeln i Kamera och Bild för några nummer sen om en lägenhetsfotograf? Mycket instruktivt. Det gäller att verkligen städa, mycket nogare än man kan tro, välja rätt kameraplatser och sen ha kameran lägre än man tror, 92 - 95 cm verkar lagom. Utom i badrummet, man vill inte se in under handfatet. Mycket ljus gärna från flera håll. Han hade inget märkvärdigt objektiv men det blev påfallande bra bilder!

Jag hade en Nikon 35 mm F3, tilt/shift både 35 och 28 mm, bra stativ och tog kassa lägenhetsbilder. (Har kvar kameran men nu gäller K10D).

Sen jag läste artikeln blev det bra bilder med lilla kompakten med brännvidd motsvarande 36 mm.

japp, såg artikeln idag

det heter ju:
A fool with a tool is just a faster fool....

Finns många bra amerikanska böcker om att fota lägenheter, köpte ett par där man tog upp just ljuset och att man skall lära sig upplättningsbilxt så det naturliga ljuset dominerar men man ser till blixtarna döljer alla mörka hör, men att prydnadslampor syns och så.

Roine

Ska man sätta samman bilder till panorama är Ptgui ett relativt billigt och mycket bra program.

Bara till att "slänga in bilderna" och köra så får man en hopsatt bild som resultat.

Använder det själv och är mycket nöjd.

Några små panorama kan ni se på mastphoto.se

Senast ändrad:
Jag läste artikeln som nämndes, men begrep ändå inte riktigt nyttan med tilt/shift. Jag förstår att en 28-35mm gör att rummet inte känns så djupt som med 10mm. Men att placera kameran så att inga linjer blir böjda är lätt, det är bara att få linsen att peka rakt fram.

Sen har jag en fråga. Den bifogade bilden är en plansch på 1m som jag har i hallen. Hur har de tagit denna bild? Har tilt and shift använts? Fotografen befinner sig i höjd med den svarta linjen och ganska nära skrapan, med tanke på den otroliga skärpan i bilden.

Bilagor

• chrysler.jpg
    chrysler.jpg
    20.1 KB · Visningar: 625
På Roines 2:a länk läste jag detta:

"Here's a photo made with the Canon 5D and the Canon 35mm Tilt/Shift lens. The lens has been modified to fit the 5D body. It was made for FD cameras about 30 years ago, long before Canon made EOS cameras."

Eftersom jag har en Canon 35mm Tilt/Shift FD optik vore det intressant och veta om någon känner till det här eller vet någon som klarar av att göra en sådan modifiering.

/Bernt

Bilagor

• canon-ts.jpg
    canon-ts.jpg
    21.9 KB · Visningar: 594
du kan på yrkesfoto.se som jag länkade till köpa en fd adapter for ca 850 kronor, köpte en sån förra veckan, jagar just nu fd gluggar ;-)

Roine

Svar till Adam om skyskrapefotot

Häftig bild av Chrysler Building! Troligen är det taget från ett högt hus rätt så nära, med en storformatskamera, vidvinkellins och full ställbarhet redan i kameran. Den har ställts upp horisontellt och sen har linsen parallellförskjutits neråt.

Med småbild går det att ta en liknande bild, antingen med shiftlins ellere efterbearbetning i datorn, men man får knappast "otrolig skärpa". Mellanformat eller Hasselblads panoramakamera för 35 mm film kan möjligen ha använts.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar