Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel eller ny normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

cle

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag äger en Sony A200 och nu är det dags för att inhandla ett nytt objektiv igen. Det jag har varit inställd på i några veckors tid nu är Tamrons 10-24mm. Mest bara för att det blir sån enorm vidvinkel jämnfört med min nuvarande (18-70, kitobjektiv). Härligt för landskapsfoton samt närbilder med ett annat perspektiv. :)

Men nu dagarna innan jag har varit påväg att beställa har jag börjat tveka. Visst älskar jag att fota landskap, och jag är ute efter ett objektiv som ska hjälpa mig mer på traven, men jag tycker även om annan slags fotografering. Så som familjefoto, djur, stadsfotografering, m.m.

Så det som har fångat mitt intresse nu är Tamrons 17-50/2,8. Vad jag har läst om detta så ska det vara ett riktigt bra objektiv vad gäller skärpa och kvalitét.

Någon som har några synpynkter eller tips gällande mitt val av dessa två objektiv?
Kanske det bästa är att köpa ett Tamron 17-50/2,8 nu och eventuellt köpa vidvinkel (eller fisheye, mest för skojsskull och kunna ta roliga bilder) senare?

Tacksam för hjälp! :)

Tror nog bara det är du som kan välja. Häftiga närbilder med intressant perspektiv får du nog lättare till med normalzoomen om den har "macro" i namnet (fuskmakro). Tror Sigmas motsvarande har det, är osäker på Tamronversionen. (Själv föredrar jag Sigma då de känns väldigt mycket mer gedigna och välbyggda än de Tamronobjektiv jag känt på).

Extrem vidvinkel är skitkul, men funkar inte så bra om det finns människor på bilden i förgrunden. Det är däremot utmärkt för landskapsfoto, inredningsfoto, arkitekturfoto och i övrigt i trånga utrymmen.

Jag skulle definitivt valt en vidvinkelzoom. Den tillför något du inte redan har. En snabbare normalzoom ger några bilder med kortare skärpedjup, det är väl allt?

Per.

PS. Din 18-70 är väl inte dålig? DS

Tack för era synpunkter!

Det fick dock bli en Tamron 17-50/2.8 denna gång, då jag läst så mycket bra om den och för att jag inte riktigt är nöjd med min nuvarande normalzoom. Får bli vidvinkel en annan gång :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto