Annons

Vidvikelobjektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina-sthlm

Medlem
Hej gott folk,

Jag är på jakt efter ett eller två stycken vidvikelobjektiv till min 40D.

- Vad rekmenderas?
- Vad är det för speciellt med Fisheye?
- Rekomenderas vidvikelzoom eller är det bättre med fast?
- Hur långt ner kan man gå i skalan innan bilden förvrängs onaturligt mycket?

Funderar på att söka fotouppdrag inom bostadsmarknaden. Jag därför att objektivet bl.a. ska klara av att fotografera lägenheter/rum.

Tack på förhand. / Tina

ska du plåta mäklarbilder inomhus så behöver du rejäl vidvinkel och det enda man kan rekommendera då till en 40d är Canons 10-22 mm zoom. Det finns inga bra fasta alternativ, om du inte vill lägga över 20 tusen på en fast 14 mm. Sen finns ju Sigma och Tokina m fl pirater som har vidvinkelzoomar som är ok, men jag liksom många andra här är väldigt nöjd med Canons alternativ, som vissa t o m anser är Canons absolut bästa supervidvinkelzoom (men som bara kan användas på APS-C, som t ex 40d)

Fisheye kan du använda för panoramor ( qtvr ) men för bilder av hem så är det vidvinkel som gäller.

Jag har Sigma 10-20 som jag gillar, men kvaliteten på Canons eget är säkert några snäpp bättre.

Tack för svar, vill ha flera.. *ler*

Jag ska ta och kolla till dessa lite mer, såg att priset mellan sigma och canon på de som rekomenderas skiljer ca 3-3500kr.

Hur mycket bättre är canon tro, någon som vet eller kan ge mig ett par rader om vad man ska välja?

Tips på bra/billiga inköpsställen av fotoprylar vill jag även ha? Har hittills köpt allt på samma ställe just för deras service men kanske finns det andra bra ställen. (ska ev. köpa nytt stativ, ir-sändare m.m. ljusmättare)

verkar vara som att många som har Sigman är väldigt nöjda med den, så om du inte vill lägga för mycket pengar så köp en begagnad och tycker du den är för dålig så kan du ju alltid sälja den igen för samma pengar. Tretusen ligger de väl på tror jag begagnade

Det finns mycket att välja på nuförtiden. Har själv haft ett Canon 10-22 som jag tyvärr tappade i gatan. Jag tyckte bildkvaliten var bra och den tecknade förvånande rakt tyckte jag.
Många är, som sagts tidigare i tråden, väldigt nöjda med sina Sigma 10-20mm som kostar c:a 3.000:- mindre. än Canongluggen
Ett annat spännande alternativ är Tokina 11-16mm f/2,8 som förutom att vara ljustarkt också enligt Photozones test skall vara väldigt skarpt även ut mot kanterna. Men det har ett mindre zoomomfång än de två andra och objektivet kostar c:a 6.500:-

Svårt att välja.. =/

Ska den 25:e ut och fotografera och vet då att kunden vill ta vidvinkelbilder, måste snabbt nu bestämma mig.

Jag har under 2 skolfotosäsonger fotat med en sigmaglugg och fick i år en canon. Har tidigare haft problem med skärpa (antagligen bl.a.för att jag kör sån cirkus för barnen) men i år har mina bilder varit skarpa (trots cirkus).

Är lite rädd för att få detta problem igen om jag väljer en sigma. Särskillt eftersom mitt egna sigma, enligt SP, skulle hålla för all typ av produktfotografering (på små produkter) men ändå inte gjorde det.

Kan det vara så att en canon är mindre känslig för bl.s. rörelser oavsett stabilisator tro? Eller betalar med 3000kr mer bara för märket?

Gällande begangnat.

Finns det inte risk för att man köper t.ex. ett objektiv som är skadat om man har otur?

Om jag skulle köpa begangnat, hur kollar jag bäst om objektivet är ok?

Hur mycket tappar nya saker i värde, (t.ex. den glugg jag köpte ny för ca 5000kr i april)?

Ps. Ska ta och läsa på lite mer på nätet så jag slipper fråga er så mycket. Jobbar dock massor under september och oktober, har inte riktigt tid. Finns mycket att läsa där ute och sen gäller det ju att sortera ut vad som är sant också. =)

Vet att det finns bra fotoböcker men finns det någon bra på svenska? Jag är inte någon höjdare på att läsa engelska.

räkna att du får betala högst 70 procent av billigaste nypris i sverige för originaloptik, pirat billigare beroende på hur poppis brännvidden är. Tro inte på fantasipriserna som vissa har på säljsidan, funkar möjligen på blocket, men inte här.

Har nu köpt vidvinkel. =)

Det vart ett Tokina 11-16mm F.2,8 just för att det objektivet hade bättre skärpedjup samt var en tusenlapp billigare. Jag tror jag gjort ett bra val, hoppas det iaf. Må man kunna zooma mindre men å andra sidan är mitt andra objektiv ett 18-50mm.

Tackar alla för er hjälp, hade användning av er information i butiken. ;)

Det vart ett Tokina 11-16mm F.2,8 just för att det objektivet hade bättre skärpedjup samt var en tusenlapp billigare. Jag tror jag gjort ett bra val, hoppas det iaf. Må man kunna zooma mindre men å andra sidan är mitt andra objektiv ett 18-50mm.

Tackar alla för er hjälp, hade användning av er information i butiken. ;)

Nu tror jag att du har köpt ett mycket bra objektiv som jag själv är lite sugen på men sa dom verkligen i butiken att objektivet hade BÄTTRE skärpedjup?

Ta med stativet för bästa skärpa på dina interiörbilder

Skärpedjupet

Ja det sa man men jag glömde skriva att detta gällde på bl.a. kortare avstånd, t.ex. ett ansikte och detaljrika bilder. På längre avstånd, som miljöfotografering av en lokal var det ingen direkt skillnad.

ANNONS