Annons

Videoredigering till Canon 5D MK2

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornpe

Medlem
Är det någon som känner till ett fungerande redigeringsprogram till denna kamera. Finns det något till PC eller måste man inhandla en Mac, i såfall med vilka prestanda. Har läst lite här och där att det tydligen är svårt att redigera med bra rusultat. Lyckas själv inte så bra, t.ex. så hackar föremål som är i rörelese ( exempelvis bilar som kör) på filmen.
Hjälp!!
 
Redigeringsprogram till Canon 5D MK2

I vilket filformat skapas videofilerna i kameran?
Själv använder jag Adobe Premiere Elements till videoredigering och det klara dom mest förekommande videoformaten som t.ex AVI, MOV mm. Kolla även program från Pinnacle t.ex. Studio 12.
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/

Christer

Har kollat runt lite och det verkar vara ett problem med filer från denna kamera. Jag har försökt öppna filerna i Pinnacle Studio 12 Ultimate men inte lyckats. De är mov-filer i HD-kvalitet.Vad jag söker är ett program där jag kan redigera direkt från RAW-formatet utan att konvertera till något annat först.
 
Har kollat runt lite och det verkar vara ett problem med filer från denna kamera. Jag har försökt öppna filerna i Pinnacle Studio 12 Ultimate men inte lyckats. De är mov-filer i HD-kvalitet.Vad jag söker är ett program där jag kan redigera direkt från RAW-formatet utan att konvertera till något annat först.

Vad är det egentligen för filer du vill redigera?
Är det videofilerna (mov) eller raw-filerna?
Ifall det är raw-filerna så går väl dom att öppna i det program som följde med kameran.
Använder du Photoshop så måste kanske Camera Raw uppdateras.
Lightroom tror jag klarar av rawfiler från 5D MK2.

Christer
 
Det är alltså QuickTime och antagligen används H.264 codecen. Kolla din version av QuickTime, uppgradera den om den är gammal. Premiere Elements kräver att den installeras för att det ska fungera. Pinnacle Studio har en tendens att strula, dessutom saknar det stöd för mov. Faktum är att man måste registrera Studio DV 12 för att kunna importera mpeg4 och DivX. Så tipset är att byta redigeringsprogram. Jag har inte hittat nåt bra gratisprogram, men det finns ju en bunt som är likvärdiga eller bättre än Studio DV. Tex, Corel, Power Director, Canopus, Premiere Elements. I de stora versionerna av Nero och Easy Creator finns det också videoredigering och en del annat smått och gott. Om det är nåt att ha vet jag inte.

Blir det bra video från Canonen? Borde ju kunna bli helt kanon! HD har ju bara upplösningen 1920 * 1080, men kontinuerligt 25 rutor i sekunden, så det är ju lite annorlunda än stillbilder.
 
Beroende på nivå. Som redan nämnts funkar premiere. Själv har jag dock lite problem med uppspelningen inne i redigeringsprogrammet. Filerna är så stora så min ganska kraftfulla dator orkar inte med att spela upp filerna med adobes egen spelare. Däremot går det utmärkt att spela upp dem helt orörda om jag använder quicktime eller vlc. Men redigera går alltså bra om man kan leva med att datorn är seg sas. Problemem för min del kom först när jag sedan skulle exportera resultatet/klippningen till ett format som min sony playstation förstår. Workarounden jag hittat är att exportera filmen med de inställningar som är lämpliga men låta ljudet vara orört. När filen är färdig så kodar jag om ljudet från aac till ac3 inne i quicktime istället. Där kan man välja att låta videon vara "orörd" så man inte kodar om samma video en gång till...Men det var förstås inte det du frågade efter. Men som sagt adobes premiere program kan hantera 5D2:s movfiler utan extra åtgärd.

Ett annat program som är lite billigare och som tom i många fall följer med om man köper en dvdbrännare är Nero Vision. Redigeringsmöjligheterna och miljön för detta är ju inte riktigt i nivå med adobes premiere. Men det är kanske för många fullt tillräckligt? Spelaren i nero funkar betydligt bättre än spelaren i premiere faktiskt. Tyvärr så kan nero få för sig att bara sluta fungera då och då så det gäller att spara ofta(minnesläcka?). I nero kan man sen, precis som i adobe, välja på en rad olika outputformat beroende på hur man vill använda sina filmer. Det är inte rimligt att pumpa ut dem i samma kvalitet som de är inspelade. Inte om man inte bara tänker använda en dator för att spela upp dem iallafall. Som referens brukar blurayfilmer snitta en 10-15 Mbit/s. Canons filer ligger väl på 40 Mbit/s. Själv tar jag ut mina färdigklippta filmer i full hdupplösning och med en måldatahastighet på 16 Mbit/s. Detta orkar playstation 3 spela upp utan några konstigheter.

Detta sagt av en ickeexpert på området som själv fått luska och rota för att komma framåt.

Mvh
Jerka
 
Som referens brukar blurayfilmer snitta en 10-15 Mbit/s. Canons filer ligger väl på 40 Mbit/s. Själv tar jag ut mina färdigklippta filmer i full hdupplösning och med en måldatahastighet på 16 Mbit/s. Detta orkar playstation 3 spela upp utan några konstigheter.

Detta sagt av en ickeexpert på området som själv fått luska och rota för att komma framåt.

Mvh
Jerka
En PS3 orkar nästan vad som helst, även AVCHD i 1080p med 5.1 ljud utan minsta problem.
Tyvärr klarar den inte vilka h264 filmer som helst. Det kan ha med headern i filen att göra.
För övrigt krävs mer av datorn ju med komplicerad decodern är. Mpeg4(H264, AVCHD etc.) är rätt tungt. Vet inte om det finns nåt tyngre.
Man kan konvertera Mpeg4 till Mpeg2. Horisontella upplösningen blir då 1440 pix och man måste öka bitrate till 20-25mbit/s men datorer har lättare att köra filmen utan att storkna.
 
En PS3 orkar nästan vad som helst, även AVCHD i 1080p med 5.1 ljud utan minsta problem.
Tyvärr klarar den inte vilka h264 filmer som helst. Det kan ha med headern i filen att göra.
För övrigt krävs mer av datorn ju med komplicerad decodern är. Mpeg4(H264, AVCHD etc.) är rätt tungt. Vet inte om det finns nåt tyngre.
Man kan konvertera Mpeg4 till Mpeg2. Horisontella upplösningen blir då 1440 pix och man måste öka bitrate till 20-25mbit/s men datorer har lättare att köra filmen utan att storkna.

Ps3 orkar iallafall inte h.264 i fullhd med en bitrate på 40 Mbit/s. Detta har jag testat flera ggr och det hackar obönhörligen. Även i regionerna 25-30 Mbit/s segar det lite. Dock inte alls så farligt som i 40 givetvis, men klart störigt. Nä under 20 Mbit/s får man hålla sig om ps3:an ska orka utan problem. Iallafall enligt mina erfarenheter.

Och i Nero kan man mig veterligen ta ut mpeg2 i full hdupplösning. Vad jag vet så är mpeg2 bara ännu en komprimeringsmetod som i sig inte säger något om vilken upplösning man använder.

H.264 och avchd är väl för övrigt bara två olika namn på samma sak?

Mvh
Jerka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.