Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har alltid fotat väldigt mycket, men har nu börjat intressera mig för film. Skulle vilja köpa en digital videokamera, men är helt lost vad gäller funktioner och dyl.

Det jag vill filma är främst "plojfilmer". Skämtfilmer, egengjorda musikvideor mm. Alltså lite humorgrej mest.
Men vill givetvis ha för att dokumentera saker, som semester och allt sånt man brukar filma.
Jag vill ha en alldaglig kamera alltså, som funkar till det mesta.

Eftersom jag är nybörjare vill jag ha en lättanvänd, men ändå med bra kvalite.

Ni får gärna förklara vad DVD, HDD/SD och Mini DV står för. Berätta allt du kan om allt som har med videokameror att göra!


Tack på förhand//Sofia
 
Hej
Jag är också inne på att köpa kamera, är dock inne på någon HD kamera (bra kvalité som kostar)

Men för att hjälpa dig och komma igång med köpet så kan jag berätta lite kort de olika inspelningsmedlen

MiniDV spelar in på ett litet band och ger även bäst kvalité

HDD/SD lagrar filmen på en hårddisk eller på minneskort

DVD spelar in på en mindre skiva som man sedan kan bränna över till DVD via datorn

Vad gäller ditt köp så beror det på om du vill redigera det inspelade eller om du vill spela in utan att göra några stora produktioner av materialet. Isåfall skulle jag välja en som spelar in på DVD, pga. enkelheten.

Men om du kommer lägga över på datorn och klippa bör du köpa MiniDV eller HDD

Sammanfattning:
MiniDV ger bäst kvalité och du kan enkelt föra över det inspelade på datorn för att redigera och sedan lägga över på skiva eller webben. DVD spelar du in, för över på datorn och lägger sedan över på skiva. Jag rekomender MiniDV

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Hej
Jag är också inne på att köpa kamera, är dock inne på någon HD kamera (bra kvalité som kostar)

Men för att hjälpa dig och komma igång med köpet så kan jag berätta lite kort de olika inspelningsmedlen

MiniDV spelar in på ett litet band och ger även bäst kvalité

HDD/SD lagrar filmen på en hårddisk eller på minneskort

DVD spelar in på en mindre skiva som man sedan kan bränna över till DVD via datorn

Vad gäller ditt köp så beror det på om du vill redigera det inspelade eller om du vill spela in utan att göra några stora produktioner av materialet. Isåfall skulle jag välja en som spelar in på DVD, pga. enkelheten.

Men om du kommer lägga över på datorn och klippa bör du köpa MiniDV eller HDD

Sammanfattning:
MiniDV ger bäst kvalité och du kan enkelt föra över det inspelade på datorn för att redigera och sedan lägga över på skiva eller webben. DVD spelar du in, för över på datorn och lägger sedan över på skiva. Jag rekomender MiniDV

Lycka till! :)

Tack så mycket! Jättebra info. :)
 
Jag undrar intensivt över HD/SD kameror versus mini DV kameror när det häller fokusering etc. Jag har inte använt videokamera men har den tanken att utöka mina möjligheter. Dock vill jag inte ha amatörkänslan när kameran inte hittar fokus etc. Hur är HD/SD kamerorna (i högre prisklassen runt 10'000 kr) på den biten? Det vore smidigt om man slapp överföringen från mini DV band, och ha allt digitalt direkt, samt lite smidig storlek. Tankar och förslag?
 
Om du vill så kan vi diskutera det lite mer ingående privat Mikael, men det finns ett par kameror som har en funktionsring på objektivet som du kan välja att använda som wire-fokusering. Rent generellt tycker jag att även konsumentkameror klarar fokus rätt bra, men som stillbildfotograf kan man bli oerhört frustrerad över att det inte brukar finnas tydliga fokuspunkter och att kameran nästan på eget bevåg bestämmer vad som är viktigt.

Så sent som i förrgår såg jag en SVT-intervju men stadsministern där klartfotografen lyckades lägga fokusen på bakgrunden, hus tvärs över gatan, istället för i ansiktet på Fredrik.

Om man vill läsa riktigt bra och ingående tester av videokameror så rekommenderar jag siten: http://www.camcorderinfo.com/

De tar verkligen testerna på allvar och drar sig inte för att kritisera funktioner som de anser onödiga eller dåligt implementerade.


Jag undrar intensivt över HD/SD kameror versus mini DV kameror när det häller fokusering etc. Jag har inte använt videokamera men har den tanken att utöka mina möjligheter. Dock vill jag inte ha amatörkänslan när kameran inte hittar fokus etc. Hur är HD/SD kamerorna (i högre prisklassen runt 10'000 kr) på den biten? Det vore smidigt om man slapp överföringen från mini DV band, och ha allt digitalt direkt, samt lite smidig storlek. Tankar och förslag?
 
Tack Daniel, i slutänden blir valet typ mellan Canon HF10 / HF100 (eller deras uppföljare som kommer i april) eller Canon XH-A1. Med mindre kamera är det mer smidigt och jag kan filma barnen när vi kryper på golvet, plus det är digitalt direkt. Med större kamera så blir det projekt a la Peter Gerdehag, men tar mer tid om man ska läsa in banden etc (mer bök och osmidigare arbetsflöde som jag gissar). Om den mindre klarar ge videokänsla så man vågar stoppa in i en högkvalitativ video och visa upp (så det känns proffsigt, ej som ditt reporterexempel) så vore det fint, på grund av hanterbar storlek (man kan ha den med sig jämt tillsammans med vanliga kameran). För olika projket kan jag skruva på den på stativet. Nu vill jag spela in en sångare när han sjunger olika delar och lägga in i ett bildspel. Jag samlar material som jag använder i olika skapelser (artwork + bildspel), och vill gärna göra det även med rörliga bilder.

Förmodligen köper jag en mindre och provar, och räcker inte det till andra skapelser så får jag hitta finansiering för den stora :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.