Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videokamera för att fånga fåglar..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa en videokamera för att dokumentera mina fågelobservationer. För rejäl stillbildsutrustning = dyrt och digiscoping = fungerar inte för flygande fåglar. Filma ser jag då som ett bra alternativ för att fånga fåglar eftersom man kan följa fåglarna i flykt, zooma in 30-40x, objekten blir levande etc.

Men frågan är vad man bör satsa på. Prismässigt tänker jag mig max 4000-5000 kr. Är novis på videokameror och var först inne på dvd-formatet. Men efter att ha satt mig in i ämnet lite mer börjar jag luta åt traditionella mini-dv istället. Främst beroende på att dessa generellt sätt ger bättre bildkvalitet.

Mina önskemål är bland annat dessa:

* Bra bildkvalitet
* Optisk zoom, gärna 30x eller mer
* Optisk bildstabilisering
* Helst 3 CCD (vilket dock inte verkar gå ihop med stort zoomomfång..)
* Max 4500:-
* Mini-dv eller DVD..?

Helst skulle jag ju vilja ha möjlighet till hörlursuttag och mickingång också, men inser att man då kanske får gå upp en bit i pris.

/Jonas

Okej, jag gör det lite enklare för er genom att ställa ett par raka frågor istället. Bör man satsa på mini-dv eller dvd-formatet i videokameran?

Mini-dv lär ge bättre bildkvalitet, men frågan är hur stor skillnaden mellan formaten är idag?

Hej...vet inte om det blir så mycket billigare med video utrustning istället.

När jag jagar med videokamera och ska ha super zoom så kör jag med en Canon XL2:a med adapter så jag kan slänga på mitt 300 objektiv. Kommer inte ihåg förlängningsfaktorn på xl2:an men du kan fylla hela sökaren med månen och få ett riktigt bra resultat.

Men det e ganska dyra leksaker....

Kanske bara sådde fler från av osäkerhet nu, ville bara berätta hur jag gör.

Lycka till!

Per_S skrev:
Hej...vet inte om det blir så mycket billigare med video utrustning istället.

När jag jagar med videokamera och ska ha super zoom så kör jag med en Canon XL2:a med adapter så jag kan slänga på mitt 300 objektiv.
Lycka till!

Tack för svar. Vet dock inte om du rekommenderade Canon XL2 i ditt inlägg, men det var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Min budget var 4000-5000 kr och inte det tiodubbla! ;-)

Jag vill bara kunna dokumentera mina fågelobservationer med hyfsad kvalitet, och en videokamera med runt 30x optisk zoom och optisk bildstabilisator borde klara den biffen tycke jag. Det är bara frågan om man ska satsa på mini-dv eller dvd-formatet.

Modellerna jag funderar på i så fall är:
* Panasonic NV-GS80 (mini-dv)
* Panasonic VDR-D220 (dvd)

Ang. mikuttag. Generellt så har kameror i denna prisnivå ganska kasst ljud, oavsett med eller utan extern mik. Finns sällan eller aldrig manuella justeringsmöjligheter för att inte tala om in- och utgångar...

Bilden däremot är helt ok på de flesta.

Glöm inte ett stadigt stativ och oljedämpat videohuvud.

Per_S skrev:

När jag jagar med videokamera och ska ha super zoom så kör jag med en Canon XL2:a med adapter så jag kan slänga på mitt 300 objektiv. Kommer inte ihåg förlängningsfaktorn på xl2:an men du kan fylla hela sökaren med månen och få ett riktigt bra resultat.

Som ren kuriosa så har jag för mig att det handlar om 7.2 ggr.

M.a.o så får du ca 2100mm motsvarande på en 35mm kamera.

Det blev en Panasonic NV-GS80, dvs en videokamera för mini-dv band. Det blir inga 2100 mm i brännvidd, men dock runt 1400 mm. Tror att det ska kunna ge en del trevliga inspelningar på fåglar. Återstår att se!

Har nu testat kameran en del. Bildkvaliteten överraskar positivt på denna "budgetpryl" måste jag säga. Går att skapa fina naturfilmer om man har kunskap, känsla och tid till sitt förfogande. Så bildkvaliteten håller långt! Däremot är interna mikrofoner ett otyg. Är det lugnt och stilla tar de upp omgivningens ljud fint, men så fort det blåser är man körd som filmare. Sedan saknas det förstås vissa manuella möjligheter och annat som betydligt dyrare videokameror har. Men som sagt..bildkvaliteten är mer än OK och den 32x zoomen fungerar ypperligt för att filma djur och natur. För småfåglar är det dock i kortaste laget, ifall man inte sitter i gömsle eller på annat sätt kan komma tätt in på dem.

Sventa46 skrev:
Kan du inte sätta på ett extra skydd över mikrofonen för att få bort vindbruset.
Det gör ju proffsen!

Det finns ju ingen direkt mikrofon man kan sätta ett extra skydd på eftersom den är intern. Möjligen kan man försöka ordna någon specialare som i alla fall hjälper lite. Får se om jag kommer på något..

forstheim skrev:
Det finns ju ingen direkt mikrofon man kan sätta ett extra skydd på eftersom den är intern. Möjligen kan man försöka ordna någon specialare som i alla fall hjälper lite. Får se om jag kommer på något..
En stor raggsocka runt hela kameran med ett hål för linsen kanske? :p

solvargen skrev:
Hej Jonas.
Skulle vara intressant att få se några bilder med din nya videokamera.
Mvh Thomas

Vet inte var jag skulle lägga upp någon sekvens där du kan se lite material jag filmat. Har inte någon egen hemsida att presentera detta på tyvärr. Sedan är min erfarenhet att bilden blir klart sämre i datorn efter komprimering än vad den blir om man kör det hela genom TV:n.

Sventa46 skrev:
Men nåt litet hål som man kan dämpa måste det väl
finnas?

Jo, det finns naturligtvis hål för ljudupptagning. Så någon specialare ska väl gå att fixa till för att dämpa det värsta oljudet. Frågan är hur. Det där med raggsocka över hela kameran med öppning för linsen lät ju som en ypperlig idé.. ;-)

forstheim skrev:
Vet inte var jag skulle lägga upp någon sekvens där du kan se lite material jag filmat. Har inte någon egen hemsida att presentera detta på tyvärr. Sedan är min erfarenhet att bilden blir klart sämre i datorn efter komprimering än vad den blir om man kör det hela genom TV:n.
Hej Jonas. Jo, det förstår jag men det skulle vara skoj ändå att kunna se en bild...även o det är försämrad kvalitet. Obs. Det är inget måste.
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Hej Jonas. Jo, det förstår jag men det skulle vara skoj ändå att kunna se en bild...även o det är försämrad kvalitet. Obs. Det är inget måste.
Mvh Thomas

Jag antar att du tänker på rörlig bild och inte en utplockad stillbild från en filmsnutt? En utplockad skulle man ju kunna ladda upp här naturligtvis, men kvaliteten på den lär bli bedrövlig.. ;-)

Möjligtvis kan det vara intressant att se om det tex går att identifiera en viss fågel eller så. Men inte för att njuta av bilden eller bedöma vad videokameran går för som videokamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar