forstheim
Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa en videokamera för att dokumentera mina fågelobservationer. För rejäl stillbildsutrustning = dyrt och digiscoping = fungerar inte för flygande fåglar. Filma ser jag då som ett bra alternativ för att fånga fåglar eftersom man kan följa fåglarna i flykt, zooma in 30-40x, objekten blir levande etc.
Men frågan är vad man bör satsa på. Prismässigt tänker jag mig max 4000-5000 kr. Är novis på videokameror och var först inne på dvd-formatet. Men efter att ha satt mig in i ämnet lite mer börjar jag luta åt traditionella mini-dv istället. Främst beroende på att dessa generellt sätt ger bättre bildkvalitet.
Mina önskemål är bland annat dessa:
* Bra bildkvalitet
* Optisk zoom, gärna 30x eller mer
* Optisk bildstabilisering
* Helst 3 CCD (vilket dock inte verkar gå ihop med stort zoomomfång..)
* Max 4500:-
* Mini-dv eller DVD..?
Helst skulle jag ju vilja ha möjlighet till hörlursuttag och mickingång också, men inser att man då kanske får gå upp en bit i pris.
/Jonas
Men frågan är vad man bör satsa på. Prismässigt tänker jag mig max 4000-5000 kr. Är novis på videokameror och var först inne på dvd-formatet. Men efter att ha satt mig in i ämnet lite mer börjar jag luta åt traditionella mini-dv istället. Främst beroende på att dessa generellt sätt ger bättre bildkvalitet.
Mina önskemål är bland annat dessa:
* Bra bildkvalitet
* Optisk zoom, gärna 30x eller mer
* Optisk bildstabilisering
* Helst 3 CCD (vilket dock inte verkar gå ihop med stort zoomomfång..)
* Max 4500:-
* Mini-dv eller DVD..?
Helst skulle jag ju vilja ha möjlighet till hörlursuttag och mickingång också, men inser att man då kanske får gå upp en bit i pris.
/Jonas