Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videoinställningar Canon 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Vill kolla inställningar för video enligt manual på sid 233.
Hur jag än letar igenom alla menyer hittar jag inga inställningar för video.

Tips emottages tacksamt

Nu är jag inte direkt hemma på Canon men på vissa kameror brukar man behöva aktivera videofunktionen alt. ha på live view för att komma åt videoinställningar.

Precis, snabbast går det nog om du flippar till videoläge och trycker på Q, fast du behöver gå in i menyn för att växla mellan pal/ntsc. Använd medföljande programvara för att ladda exempelvis Technicolor's CineStyle(platt färgprofil), Marvel har en liknande.

Det är som Jonny skriver - videoinställningsmenyn ersätter liveviewmenyn när video är aktivt. Hur man aktiverar video är olika på olika kamerahus. Somliga har en fysisk omkopplare (typ 7D), somliga en menyinställning (typ 1DX).

5d3 har reglage precis till höger om ögonmusslan, tryck den åt vänster. Sen är det röda menyn 4 och 5 för videoinställningar.

Tyvärr. Det ni föreslår förändrar ingenting.
Samma saker visas under kamerameny - 4. Inga video inställningar hittar jag ännu.
Noterar att firmware är 1.2.1 om det nu kan göra någon skillnad att ladda ner en nyare.
Tror att det finns en version 1.2.3
kameran är splitter ny. Har haft den ett par veckor. Köpt från Cyberphoto under mellandagsrean.

Ja, du ska alltså få samma funktion på skärmen baktill som när du går över till liveview, med skillnaden att knappen START/STOP, som sitter inuti videoomkopplaren, nu startar/stannar videoinspelning istället för att starta/stanna liveview.
Men skärmen baktill ska kontinuerligt visa vad du pekar kameran mot. Den vanliga sökaren ska vara svart.

På en 1DX kan man spärra liveview/video, så att det inte går att få igång med knappen för liveview. Går det på en 5D Mark III också?

OK. Fick till det till slut.
Verkar som man måste ställa in lägesratten och liveviewomkopplaren i en viss ordning innan menyerna ändrades.

Har kollat och anpassat mina inställningar som jag vill ha det.

Tusen tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar