Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Video och K-x

Produkter
(logga in för att koppla)

new_options

Aktiv medlem
Hej

Jag köpte en K-x och är relativt nöjd med den. Det jag ser som irriterande nackdelar är att programvalsratten inte har någon spärr (allt för ofta har man missat bilder eftersom man råkat ändra läge på ratten utan att märka det), att knappen för Livewiev sitter perfekt till för att komma åt med näsan - och förstås att batteritiden känns mager.

Nu har jag även provat filma en snutt med den. Filmen blev bara några sekunder, men fyllde upp minneskortet rejält. Men här skiner min okunskap igenom - vad gör jag nu? Kan man göra filmen mindre? Vilket program bör jag använda? Och hur - rent konkret gör jag?

Jag behöver alla knep och tips jag kan få, för jag har tänkt använda filmfunktionen i min uppgift som frilansande nyhetsfotograf

Skaffa bra batterier, kapa näsan och skaffa större minneskort alternativt välj en lägre upplösning! Finns en uppsjö av program till att konvertera videofiler om det är det du menar, handbrake är riktigt bra.

Jag körde nästan bara energizer Lithium batterier i min K200d, höll ofta 2X antalet bilder mot Ni-MH (så runt 800-900 exponeringar utan blixt) samt att fokusmotorn går märkbart snabbare.. Vet inte om K-x har det problemet dock..

Se till att uppdatera din kamera till nyaste programvaran om du inte gjort det. Det går på max 5 minuter och tydligen ska batteri-indikatorn och massa annat funka bra mycket bättre.

Video, liveview och blixt äter batterier.
Kör du utan detta så kan du komma upp i 1 500 - 2 000 bilder med de medföljande AA lithium-batterierna och omkring 1 000 bilder med bra AA NiHms. Detta under förutsättning att du har uppgraderat kameran med nyaste firmware, som finns att hämta på Pentax hemsida, supportsidorna.

En sak att tänka på, det är att gult visar att kameran är använd och batteriet inte är fullt, du kan köra på gult länge - du behöver ej byta batterier på gult. Jag säger detta för därför att det är vanligt att många tror att batteriet byter bytas snart när indikatorn visar på gult.

Det är först när rött visas som du behöver byta batterier. Rött har en marginal, dvs det finns flera bilder kvar så den dör inte omedelbart så fort den visar rött. Det är som bränslemätaren på en bil, den signalerar att nu är det dags att byta och den går lite till innan den stannar.

För video så talar du inte om vilket datorsystem du kör, men om du kör Mac är det ju bara att importera videosnutten i iMovie som följer med Macen och där kan du redigera den. Kopplar du in kameran så hamnar videosnutten i iPhoto där du kan spela upp den, men för att redigera behöver du flytta över den till iMovie.

Imovie kan exportera bilder i olika format.
Önskar du fler möjligheter än iMovie erbjuder så finns det många alternativ, som exempelvis Apples eget Final Cut Express.

Kör du Windows så har Adobe en lösning för konsumenter men jag kommer inte ihåg annat än att den heter "Elements" på slutet och det är inte Photoshop. Premiere Elements eller något sådant...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar