ANNONS
Annons

K-x några mysko saker med den!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu av intresse experimenterat lite med Av-läget med ett stenmanuellt 300 mm objektiv på bländare 8, vilket torde uppföra sig som ditt Samyang med fast bländare 8. Vad jag funnit är att i och för sig så fungerar exponeringen klockrent med tre stegs exponeringskompensation, även i olika ljus. Men kameran anser att man kan handhålla 1/125 sekund, detta trotts att jag matat in brännvidden 300 mm i kameran. Kameran sänker alltså exponeringstiden ner till 1/125 sek innan den börjar att jobba med att skruva upp autoisot. Vid 300 mm och denna exponeringstid får man ju lita blint till att bildstabiliseringen gör vad den skall. Matar jag istället in 500 mm brännvidd tycker kameran fortfarande att 1/125 sekund är lämpligt att handhålla. Kontentan är alltså att det är stop down-mätning som gäller.

Just det jag ser med 1/125 är lite långt att handhålla med 500mm vilket jag gärna vill göra, har inte helt koll på vad Du menar med Step down men gjorde såhär.

Ställde kameran i M på 1/500 och fast ISO 200 och då blev det hyfsat men hittar inte hur jag får till EV komp i det läget då inget händer när jag trycker på +/- knappen och vrider på hjulet, det borde ju funka även i detta läge eller tänker jag bakfram nu igen?!

Jag handhåller mitt 28-300 på 300 mm på 1/125 utan problem men de sista 200mm brännvidd verkar göra stor skillnad för skakoskärpa?!

Känns som detskulle bli lättare att hålla still med en tyngre glugg för detta spegeltele är så lätt, ett tyngre dämpar rörelser bättre, vet det sedan tiden som tävlingsskytt då man tyngde vapnet för bättre stadga, kanske ska testa ett av deras 500mm vanligt tele istället för de är lite tyngre om än större men bara det går att hålla still, dessutom har de bländarring som vanligt vilket borde lösa vissa problem också.
 
Just det jag ser med 1/125 är lite långt att handhålla med 500mm vilket jag gärna vill göra, har inte helt koll på vad Du menar med Step down men gjorde såhär.

Ställde kameran i M på 1/500 och fast ISO 200 och då blev det hyfsat men hittar inte hur jag får till EV komp i det läget då inget händer när jag trycker på +/- knappen och vrider på hjulet, det borde ju funka även i detta läge eller tänker jag bakfram nu igen?!

Jag handhåller mitt 28-300 på 300 mm på 1/125 utan problem men de sista 200mm brännvidd verkar göra stor skillnad för skakoskärpa?!

Känns som detskulle bli lättare att hålla still med en tyngre glugg för detta spegeltele är så lätt, ett tyngre dämpar rörelser bättre, vet det sedan tiden som tävlingsskytt då man tyngde vapnet för bättre stadga, kanske ska testa ett av deras 500mm vanligt tele istället för de är lite tyngre om än större men bara det går att hålla still, dessutom har de bländarring som vanligt vilket borde lösa vissa problem också.

Tror inte du kan kompensera i manuellt läge (har för mej det går på Nikon - en förskjutning av exponeringsmätaren) det du gör istället är kolla mätaren och ändra tid eller iso tills du får en lagom kompensation alltså över eller underexponera enligt mätaren.

"Stepdownmätning" tryck in den gröna knappen i manuellt läge, kameran kommer att ge dig ett hyffsat mätvärde för aktuell bländare.

Micke.
 
Tror inte du kan kompensera i manuellt läge (har för mej det går på Nikon - en förskjutning av exponeringsmätaren) det du gör istället är kolla mätaren och ändra tid eller iso tills du får en lagom kompensation alltså över eller underexponera enligt mätaren.

"Stepdownmätning" tryck in den gröna knappen i manuellt läge, kameran kommer att ge dig ett hyffsat mätvärde för aktuell bländare.

Micke.

Dåså var det inte jag som tappat kollen helt, skönt det iaf ;-)

Har laborerat lite mera nu och med EV +2,5 i Av så tar den acceptabelt ljusa bilder och är det en linjär skala så ska det ju funka även i sämre ljus då den bör öka ISO vilket den inte vill i dagsljus nu vid 15 tiden och i skuggan så gick den upp till ISO 400-800 så det funkar men är trögstartat.

Tackar för många bra tips.

Bosse
 
Stop down-mätning är ju den engelska termen. Nedbländad mätning kanske det kallas på svenska, eller helt enkelt mätning med grön knapp. På K-x kan man antingen trycka på +/- knappen på kamerans ovansida, eller på grön knapp. Nu har jag dedicerat grön knapp för skärpedjupskontroll, och då är det smidigare att trycka på +/- knappen, då objektivet bländas ner bara för ett ögonblick för att läsa in exponeringen. Grön knapp bländar i detta läge ner så länge man håller knappen intryckt. Men detta är ju en smaksak.

Hur som helst så kommer kameran förmodligen att exponera bättre med stop down-mätning, men den fungerar inte helt klockrent. Du kan få kompensera exponeringen ändå. Exponeringskompensation finns ju dock inte tillgänglig i M-läget, man får korrigera exponeringen genom att ställa om denna manuellt med lämplig parameter. Testa ut ditt objektiv, har du tur behöver du inte kompensera exponeringen, för mig ger stop down-mätning helt korrekt resultat på bländare 8.
 
Har lämnat tillbaka Samyangen då jag inte blir sams med den mest för att den inte funkar att handhålla trots Petax inbyggda staibisering huvudorsaken är den låga vikten och lilla formatet som ger mig fel balasn på kameran ;-(

Jag vill kunna handhålla och då behövs ett tyngre som är lättare att hålla still, men tar det i en egen tråd.

Tack för alla tips och jag kom iaf så långt jag kunde med den glugggen som är bra till det den är tänkt men det stämde inte med vad jag söker, men funkar säkert för den som kör med stativ hela tiden, vilket jag ju inte gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.