ANNONS
Annons

Video i digitalkameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

9zlatan

Avslutat medlemskap
Hej!
Har börjat fundera på att byta ut min gamla digitalkamera och har då noterat att många digitalkameror har videomöjligheter också. Jag tycker det vore mycket bra att kombinera dessa båda media.

Problemet är att alla recensioner och beskrivningar av olika kameror är nästan helt inriktat på fototekniken och videotekniken är oftast kortfattad.

Vilka krav skall man ställa på videon? Kan man använda zoom? Hur många bilder per sekund bör man ha för hyfsade bilder? Vissa tillverkare anger max tre minuter för videoclips medan andra säger att "endast kortet begränsar". Jaha?

Är det någon här som kan guida mig? Ge mig något tips?

// Ingemar
 
Jag har visserligen inte testat videofunktionen på jättemånga kameror men jag har aldrig sett någon som levererar bra video.

Den stora nackdelen ligger troligen i komprimeringen som helt enkelt är för hård.
 
640x480 30b/s bör det vara för att ge "bra" kvalitet och du kan använda zoom.

Givetvis bör det även vara så att du kan filma så länge det finns plats på minneskortet.

Bildkvaliten kan inte jämföras med en riktig videokamera dock..som att jämföra mobiltelefonkameror med riktiga digitalkameror ungefär.
 
sagan skrev:

Bildkvaliten kan inte jämföras med en riktig videokamera dock..som att jämföra mobiltelefonkameror med riktiga digitalkameror ungefär.


Håller helt med, hade en Olympus C3030 förr och videofunktionen i den var mer att betrakta som leksak.
 
Hur länge kan jag filma?

sagan skrev:
640x480 30b/s bör det vara för att ge "bra" kvalitet och du kan använda zoom.

Givetvis bör det även vara så att du kan filma så länge det finns plats på minneskortet.

Ok - ifall jag har 640x480 30b/s - Hur många minuter video får jag plats med på ett 512 MB minneskort?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.