Annons

Vi som fotar med EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nett_n

Medlem
Hej!
Vad har ni utrustat Er EOS 1000D med?

Jag har bara standardobjektivet men börjar redan känna mig ganska begränsad,

Skulle vilja komma närmare motiven från längre avstånd, men vet inte om jag ska välja en vidvinkel-telezoom eller makro eller vanlig telezoom... ja ja självklart för dig kanske? Knepigt att behöva gå nära motiven när man inte kan gå in på fotbollsplanen, eller upp på scenen för att få en bra "focus".

Råd och tips?

Jag fotar främst barn&djurporträtt, landskapsbilder samt actionbilder från lälktaren på fobollsmatcher och från publiken när mina barn uppträder. Tycker också om närbilder för att få detaljer...

Undrar om man kan få optimal funktion för allt detta i ett enda objektiv???????

Har ni några tips?
 
Hej!
Vad har ni utrustat Er EOS 1000D med?

Jag har bara standardobjektivet men börjar redan känna mig ganska begränsad,

Skulle vilja komma närmare motiven från längre avstånd, men vet inte om jag ska välja en vidvinkel-telezoom eller makro eller vanlig telezoom... ja ja självklart för dig kanske? Knepigt att behöva gå nära motiven när man inte kan gå in på fotbollsplanen, eller upp på scenen för att få en bra "focus".

Råd och tips?

Jag fotar främst barn&djurporträtt, landskapsbilder samt actionbilder från lälktaren på fobollsmatcher och från publiken när mina barn uppträder. Tycker också om närbilder för att få detaljer...

Undrar om man kan få optimal funktion för allt detta i ett enda objektiv???????

Har ni några tips?

Som jag förstår så är du i behov av en Telezoom. Det kan vara tex ett 75-300mm eller 70-200mm. Kostar från säg 5000-20000kr beroende på kvalitet och märke. Om du går från ett standard objektiv som följer med så ger dessa bättre optiska egenskaper och du kommer närmare. Dock tar det tid att vänja sig att använda. Och ett med 2.8 på skylten väger.... runt 1.6 kilo i normalfallet. Ett råd kan vara Canon 70-200 4L. Ligger runt 7000kr i pris. Inte så ljusstarkt men otroligt bra.

Om du däremot vill fota myror i arbete, så ska du ha ett Macro objektiv. Finns en uppsjö att välja på...

Porträtt bilder blir oftast bäst på en Fast optik. 35mm, 50mm, 85mm osv. Finns också i radikalt olika prislägen från 1000-25000 kr. Blev du klok på svaret?
 
Tack - nej inte blir jag klok!! men Tack i alla fall! Ju mer jag läser om objektiven ju mer förvirrad blir jag.

Hur är det med de kombinerade tele-makroobjektiven? De finns ju att få ganska billigt Tamron och Sigma... Sigma verkar vara det bättre alternativet av dessa budgetobjektiv eftersom den har bildstabilisator... Däremot verkar man inte kunna få ljuskänsligheten med de billigare objektiven... Dessutom verkar det som om de flesta tycker att de är sega i zoomen... Får väl åka ut i affären och prova själv...

3 objektiv kommer jag aldrig att kånka runt på ... undrar vad som är en bra " medelväg " för att få hyfsade bilder utan att lägga mer än ca 4000 på ett tele-objektiv? Samt kanske komplettera med ett enklare makroobjektiv ca 2-3000 SEK....

Jag avvaktar nog en stund... läser trådar här och tittar på bilder som ni tagit med Canon, Sigma och Tamron.
 
Tack - nej inte blir jag klok!! men Tack i alla fall! Ju mer jag läser om objektiven ju mer förvirrad blir jag.

Hur är det med de kombinerade tele-makroobjektiven? De finns ju att få ganska billigt Tamron och Sigma... Sigma verkar vara det bättre alternativet av dessa budgetobjektiv eftersom den har bildstabilisator... Däremot verkar man inte kunna få ljuskänsligheten med de billigare objektiven... Dessutom verkar det som om de flesta tycker att de är sega i zoomen... Får väl åka ut i affären och prova själv...

3 objektiv kommer jag aldrig att kånka runt på ... undrar vad som är en bra " medelväg " för att få hyfsade bilder utan att lägga mer än ca 4000 på ett tele-objektiv? Samt kanske komplettera med ett enklare makroobjektiv ca 2-3000 SEK....

Jag avvaktar nog en stund... läser trådar här och tittar på bilder som ni tagit med Canon, Sigma och Tamron.


Jag tycker att ett kombinerat macro/teleobjektiv är en utmärkt början. Det ger dig möjligheten att utforska vad du gilalr och vad du vill utan att det kostar dig en förmögenhet.
Sen är det ju ett faktum att dyrare objektiv ger bättre bilder. Men är det bara ljust nog ute så tar ett sigma eller tamron 70-300 alldeles utmärkta bilder. Den dagen du vill gå vidare och skaffa dig bättre grejor är dom , i sammanhanget futtiga tusenlapparna ganska oviktiga. Leta gärna begagnat så kommer du ändå billigare undan.
 
Ett par rekommendationer är ju ett fast Canon 50mm 1.8 II för porträtt, extremt prisvärt och trevligt objektiv just för porträttbilder. Kostar nytt runt tusenlappen.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444

För att fota mer på avstånd finns ju Canon 55-250mm IS som ska vara riktigt prisvärt. Du hittar det nytt för strax under 3000kr.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=15606


Tack! Äntligen känns det som jag börjar närma mig ett beslut...
Ett billligt objektiv med hög ljuskänslighet (för priset så att säg..) verkar vara precis vad jag behöver som komplement till telezoomen...

1000 tack... miljoner alternativ och man bläddrar o bläddrar bland olika objektiv ... men detta kändes konstruktivt och rätt för det sätt jag använder min kamera... det är ju bara en hobby...

vh Nettan
 
Om man nu skall investera i fler objektiv kan det kanske vara värt att fundera på hur avlägset det är med fullformat i överkomliga amatör/hobby DSLR-husen. Skall man satsa på objektiv som klarar fullformat eller nöja sig med objektiv gjorda för APS-H/C sensorn. Om man vill ha mer vidvinkel än 18mm verkar det som om APS-H/C objektiven ligger bäst till dessutom blir tex 10-12 mm väldigt mycket vidvinkel på en FF. När det gäller 55/70 – 200 mm är det fortfarande mycket trevligt omfång på en FF.
 
Ett par rekommendationer är ju ett fast Canon 50mm 1.8 II för porträtt, extremt prisvärt och trevligt objektiv just för porträttbilder. Kostar nytt runt tusenlappen.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444

För att fota mer på avstånd finns ju Canon 55-250mm IS som ska vara riktigt prisvärt. Du hittar det nytt för strax under 3000kr.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=15606

Precis de objektiv som jag köpte när jag köpte min första digitala systemkamera, en 1000D. Objektiven matchar kameran bra. Man kan ta fartfyllda bilder på racing och även vackra blombilder med fin bakgrundsoskärpa med teleobjektivet.

Efter att ha använt kameran med objektiven ca. två månader vill jag ha snabbare autofokus, snabbare seriebildstagning, mindre brus vid höga ISO 1600 och ljusstarkare objektiv.

Men de är en mycket bra start!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.