ANNONS
Annons

Vi ses på Kyrkö Mosse 9/1!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej! Nu på söndag 9/1-05 ska jag åka ner till Ryd och fotografera lite svartvitt på bilkyrkogården/skroten vid Kyrkö mosse. Om någon fotosidesmedlem eller annan som läser detta vill göra detsamma så ses vi där kl 11.00. Ta med fika och varma kläder! Var nyss nere vid sjön här i Lessebo och fotograferade och det var minst sagt kallt och blåsigt.

För den som inte vet var Ryd eller Kyrkö Mosse ligger så är det i Tingsryds kommun i södra Småland i närheten av punkten där Småland, Skåne och Blekinge möts. Hittar man till Ryd så ligger Kyrkö Mosse efter utfarten mot Lönsboda. Har själv inte varit där förut men sett en skylt vid vägen så jag hoppas det är rätt. Om jag har fel så rätta mig gärna!

Hälsn, Nils Bergqvist, Lessebo.

Senast ändrad:
Kul

Har varit där rätt mycket. Gjorde en fotobok om "skroten" och lite så...("SKROT")
Se bara till att ta med ett rejält stativ, (eller illsnabb film) där är mörkt som i graven denna årstid. De få ljusglimtar som dimper ner mellan trädridåerna landar sällan där jag hittar några bildvinklar.
Är okristligt morgontrött men skall föröka möta upp på söndag.

MVH

UGE

Sen vore det kul att se vad du kan trolla fram för bilder därifrån.

Jo just det, din vägbeskrivning är korrekt, en knapp halvmil från Ryd mot Lönsboda på höger sida. Det står en hembyggd skylt vid infarten som kan vara lätt att missa.

Kul att jag får sällskap! Funderar bl.a att fota med min nyinförskaffade Holga (Toy-camera) och se vad det blir för bilder av det. Har testat den lite idag och har en film på tork nu. Det är en nyare modell med B-funktion samt blixt så då kan jag ju använda även långsammare filmer. Fast det finns inget trådutlösaruttag, men med ett kraftigt stativ hoppas jag det går att hålla knappen nere ändå utan att det skakar.

Förresten, jag har inte sett boken men hört talas om den. Du har händelsevis inte något exemplar som man kan köpa? Vore roligt att ha den.

Uppdaterar bara. Åker som sagt till Kyrkö Mosse på söndag, är där 11.00. Fler välkomna att delta!
Du behöver inte skriva något här, bara att komma ändå.

Har varit där 3 ggr.
Några år sedan nu, både sommar och vinter.
STÖVLAR rekommenderas oavsett årstid. Skroten ligger ju i en mosse.

Bättre vid fuktig väderlek då plåt och den lilla krom som finns kvar börjar blänka lite.

Har ett litet reportage på min hemsida.

Har tyvärr ingen möjlighet att deltaga.

Kul om ni kunde komma! Hoppas bara det inte blir sånt skitväder som idag, då får man väl fotografera med kameran under ett paraply..... eller ta med allväderskameran Konica Mermaid?

Som sagt, i morgon söndag 9/1 åker jag till Kyrkö Mosse och om någon mer vill haka på så ses vi där kl. 11.00.

Hej igen efter orkanen Gudruns förrödande verkningar. Vet inte om någon lyckades ta sig till Kyrkö Mosse i söndags eller hur det ser ut där nu? Men själv insåg jag ganska snabbt att det var lönlöst att försöka ta sig fram utefter vägarna i söndags morse. Vi har nu för ca ½ timme sedan fått tillbaka strömmen i kommunens centralort Lessebo efter ca tre dygn utan el. Telefonen kom igång i går kväll och mobil har varit omöjligt att använda förutom vid samhällets yttersta utpost mot sjön Läen i öster. Våra frysta varor har vi kunnat placera ute på landsbygden hos mina föräldrar som fick ström redan i söndags em. Men här i centralorten med nästan 3000 invånare kunde Sydkraft inte få fram ström förrän nu för en stund sedan. Ledningsgatorna har tydligen fått byggas om helt på flera km. Vi i vår familj har klarat oss fint. Vi har braskamin som värmer upp hela huset om det inte är alldeles för kallt. Mat har vi lagat på stormkök i tre dagar och handlat har vi kunnat göra i Hovmantorp, 1 mil bort där strömmen bara var borta några timmar. Jag har cyklat runt i dag i Lessebos omgivningar och det är helt osannolikt vad mycket skog som har blåst ner. Vid vårt elljusspår finns knappt ett träd kvar och granarna ligger kors och tvärs, en del är av på mitten och de stora topparna har blåst uppemot 50m från träden. På ett område som är ca 200x500m bredvid Lessebos transformatorstation ser det ut som tryckvågen från en atomexplosion gått fram. och likadant är det på otaliga ställen runt i bygderna här i inre Småland. Det är fullkomligt omöjligt att ta sig fram i dessa områden ens till fots och jag tror det krävs maskiner i massor för att få ordning på detta innan sommaren. Risken är stor att mycket virke kommer att ruttna bort till ingen nytta annat än för naturen själv möjligtvis. Men det värsta tycker jag ändå är att informationen till oss, som suttit totalt isolerade i bl.a Lessebo under tre dygn, varit så bristfällig. Det enda medium vi haft tillgång till är batteridrivna radiapparater men där har inte kommit någon ordentlig info till oss förran idag och då är det så dags när strömmen och telefonerna äntligen börjat fungera.

Vad gäller Kyrkö Mosse så föreslår jag att vi lägger den utflykten lite längre fram när vi ser att vardagen börjar ordna upp sig igen och vi vet om det går att ta sig fram där på skroten.

Hälsn, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar