Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi kan köra fotokurser hemma hos dig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Vi har nu klarat av ett par fotokurser i Stockholm till ett mycket lågt pris. (20:) Utvärderingarna har antytt att deltagarna varit mycket nöjda. Vi kommer fortsätta med fler kurser.

Många mailar mig och undrar om det inte kan ordnas samma typ av kurser i andra delar av landet och visst funkar det, det är inte svårt att fixa till kurser!

Nu efterlyser jag er som vill ordna kurser ute i landet (alltså utanför hufvudstaden där jag bor) Vill ni ha kurser hos er så lovar jag att hjälpa er på traven allt vad jag kan så att ni kommer igång. Efter ett par kurser kommer ni att kunna sköta det själva. Jag tänker i första hand på Göteborg och Malmö, men även norra Sverige typ Umeå. Alla orter är intressanta om det finns några - typ 5 - fotosidanmedlemmar inom rimligt resavstånd.

Maila mig [email protected] så skall vi se till att kurserna kommer hem till dig!

Jag tror att vi på detta sätt kan utbilda hela Sverige i foto ;) Vad tror du?

Tydligen vill man ha kurser i Sundsvall. Då jagar vi lärare, lokaler och intresserade deltagare :)

Vi kanske skulle kollaborera fram lite nybörjarkursmaterial, som grund för dem som vill sätta upp en liten studiecirkel.

Det känns dessutom som det redan borde finnas sånt material att tillgå som kan fräschas upp med digital kunskap?

Det låter bra Christer! Det finns material att använda. Om vi samordnar detta kan vi göra nått riktigt bra :)

Precis min tanke med att göra en vettig dokumentation, som går från bas och hela registret upp till avancerade saker.

Jag kan sätta upp strukturer att placera olika dokument i, a'la vår artikelstruktur. Vi har verktyg för att redigera dessa dokument/artiklar online via browsern, lägga till bilder etc.

Varje sådant dokument kan få en ägare och det är den personen som då ansvarar för redigeringen av just det - andra kan bidra med texter, men det är en som redigerar det. På så sätt kan arbetet att skriva olika delar delas upp.

Sedan kan man göra något fiffigt som plockar ihop alla sådana artiklar för snygg utskrift.

Vad tros? Första steget skulle vara att definiera vilka olika dokumet man skall börja att skriva.

Nu har jag tänkt, här är lite idéer till en början

Jag har funderat lite på väg till jobbet.
Det vore ju himla läckert om man kunde utforma dokumenten som just kursmaterial, alltså inte som de traditionella artiklarna på fotosidan utan med ett genomtänkt pedagogiskt upplägg.

Om dokumenten lätt skall kunna användas i en studiecirkel kan man göra ett dokument per sammankomst, och uppdelat i 3-4 lektionspass.

Vissa lektionspass kan blir teorigenomgångar med förklarande figurer och bildexempel, endra lektioner blir instruktioner för praktiska övingar och demonstrationer.

I dokumenten kan man lägga in tips och råd till läraren, men också praktiska tips och idéer om hur träffen kan ordnas. T.ex lite idéer om hur man kan sätta upp ett tillräckligt stort mörkrum, eller en tillräckligt stor studio.

En tanke kan ju vara att ett första dokument kring ett teoripass och ett första dokument kring ett praktiskt pass kan fungera som mall för övriga dokument så att de får en likartad utformning.

Med en sådan dokumentation skulle man kunna underlätta för fotoklubbar eller andra grupper av fotointresserade att genomföra sina kurser.

Arleklint - Fotosidans idéspruta nummer 1!

Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall låter bra men glöm inte Karlstad. En kurs där skulle vara kanon, staden ligger på rimligt avstånd för många i Värmland (t ex för mig som bor i Arvika, sju mil från Karlstad).

En ovanligt bra idé måste jag säga och självklart kom den från Hustomten! Den här tråden kommer jag att följa med stort intresse!

"Hemma hos kurser"

Såg dessa inlägg och fann dem inntressanta. Jag sitter för närvarande och skriver ett material avsett för Distanskurser i foto. Materialet bygger på den efterfrågan av kunskap som deltagare i Studiefurbundens kurser har. Så om någon känner för ett kursledaruppdrag eller är intresserad av ett material för fotokurser, kontakta mig gärna

Arne Olovsson
Umeå

Min första tanke var ju att bara samla all dokumentation från alla kurser så den var lättillgänglig för alla som inte haft möjlighet att vara med på alla kurser, men att utforma den som riktigt läromatriel är ju mycket bättre.

Toppen idé janne. Behövs det hjälp med dokumenten ställer jag upp.

Det vore inte helt dumt att kunna göra en PDF av det också, och snygga till det så man får en relativt bra formgivning på det hela. Ev om man känner sig riktigt hågat så småningom, att kolla av och ge ut en bok. Det är inte ett så fruktansvärt stort företag ändå.

Låter vettigt. Min tanke var att det skulle ligga som smådokument istället för längre artiklar, det gör det lättare för fler att bidra med olika delar, dels att. Håller man ner formatteringen i dokumenten till en basnivå blir det rätt lätt att även lägga ut dem som en PDF sedan.

Vi har ett schysst contentsystem på Fotosidan så vi kan länka ihop ("se även", "läs nästa steg" etc), kategorisera dokumenten mm. Ordlistan (Artiklar-menyn) kan tex länkas in i detta också.

jaaa... fotokurs i malmö vore toppen... bara lägg en annons i sydsvenskan typ. så lär det dyka upp en hel del folk!

Re: Arleklint - Fotosidans idéspruta nummer 1!

WFS) (Picture skrev:
Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall låter bra men glöm inte Karlstad. En kurs där skulle vara kanon, staden ligger på rimligt avstånd för många i Värmland (t ex för mig som bor i Arvika, sju mil från Karlstad).

En ovanligt bra idé måste jag säga och självklart kom den från Hustomten! Den här tråden kommer jag att följa med stort intresse!

Jaaa! Eller kanske i Sunne? :)
//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar