Annons

Vettigare med två skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Skall köpa ny dator och skärm(ar).

Fotograferar en del, vill skriva ut själv.

Är det vettigt/förnuftigast att köpa två skärmar, en för vanligt office-arbete/internet och en för foto, t.ex. BenQ eller Eizo, så att möjligheterna ökar för att kalibrera, för bra fotoutskrifter? Eller finns det en skärm som täcker båda områdena?

Priset är inte det viktigaste, men helst valuta för pengarna. "Att betala gör bara ont en gång - att bli besviken vid användningen svider varje gång."
 
Senast ändrad:
Skall köpa ny dator och skärm(ar).

Fotograferar en del, vill skriva ut själv.

Är det vettigt/förnuftigast att köpa två skärmar, en för vanligt office-arbete/internet och en för foto (så att möjligheterna ökar för att kalibrera, för bra utskrifter)?

Priset är inte det viktigaste, men helst valuta för pengarna. "Att betala gör bara ont en gång - att bli besviken vid användningen svider varje gång."

Det beror på om du köper stationär dator eller laptop tänker jag. Minst två skärmar har jag behov av, det är så mycket man behöver göra vid sidan om när man sitter och redigerar. Med laptop har man sidoskärmen "gratis".

Kanske en BenQ SW271?
 
Personligen har jag 3 skärmar både på jobbet och hemma.
Ja hemma fuskar jag och har 2 stycken plus laptoppens lila.
En skärm som är för det primära arbetet (i ditt fall fotohanteringen) och en för det sekundära (möjligen för filhanteringen och listor på arbetsflöde eller liknande) och sist en skärm för epost/skype och liknande.
Går naturligtvis att skala bort skärmarna och bara ha en enda också.
Hur stor skäm man behöver beror säkert på hur bra ögon man har och avståndet.
har längekört tre 24" men skaffade en 27" hemma och oj vad den uppskattades.
Jag är nog lite nördig men kan tilläggas att jag kört med gammla datorer och linux tills nu när jag köpte en Chromebook för nästa 4 tusen. Så jag är nog rätt snål egentligen.
 
Det beror på om du köper stationär dator eller laptop tänker jag. Minst två skärmar har jag behov av, det är så mycket man behöver göra vid sidan om när man sitter och redigerar. Med laptop har man sidoskärmen "gratis".

Kanske en BenQ SW271?

Stationär. Det glömde jag nämna. BenQ lade jag till i min nyss gjorda redigering. BenQ271 var en jag hade i åtanke.
Tack för ditt svar.
 
Personligen har jag 3 skärmar både på jobbet och hemma.
Ja hemma fuskar jag och har 2 stycken plus laptoppens lila.
En skärm som är för det primära arbetet (i ditt fall fotohanteringen) och en för det sekundära (möjligen för filhanteringen och listor på arbetsflöde eller liknande) och sist en skärm för epost/skype och liknande.
Går naturligtvis att skala bort skärmarna och bara ha en enda också.
Hur stor skäm man behöver beror säkert på hur bra ögon man har och avståndet.
har längekört tre 24" men skaffade en 27" hemma och oj vad den uppskattades.
Jag är nog lite nördig men kan tilläggas att jag kört med gammla datorer och linux tills nu när jag köpte en Chromebook för nästa 4 tusen. Så jag är nog rätt snål egentligen.

Har haft 24" i tio år. Det är väl dags att växa upp och växla upp (till 27").
Men jag vill sätta gränsen till två skärmar, annars behöver jag fler skrivbord.

Så duktig fotograf är jag inte ;-)
 
Jag köpte nyligen en BenQ SW321C och har en 26" bredvid. Det är helt perfekt med en 32" när man ska editera foton. Då kan man ha en skalning så man utnyttjar 4K men ändå blir det inte alltför smått.
 
Köp två likadana skärmar. Annars blir det svårt att kalibrera dem lika. Jag tycker det underlättar redigering (I Lightroom) rejält att använda två skärmar. De är tyvärr inte exakt samma modell så även om jag använder kalibrator blir de inte helt lika i färgerna.
 
Var själv länge inne på 2 separata skärmar varav ena på högkant och tykte att jag som entusiast med högt till tak för självbedrägeri kunde unna mig det🙂 Men nu när jag väl står inför att köpa skärm så lutar det mer och mer åt en wide, och i mitt fall en 5k2k och högst sannolikt en 40" dito då jag vill ha mycket arbetsyta i Premiere Pro både på höjd och bredd, även om jag leker mer i Lightroom och Photoshop.
Det känns som jag helt plötsligt skulle kunna se helhet i mina stora panoramamontage, editera i Pp utan att krympa tidslinje och editeringsfönstret om vartannat och jobba i skalat fönster mot fjärrskrivbordet på jobbet samtidigt som jag skrollar annat eller kopplar både jobbdator och stationär och delar skärmen mellan dessa 2 simultant.
Allt i en enda färgkorrekt skärm med profiler för att proofa prints, och goda värden för rgb, dci-p3 och rec709.
Nyfiken på hur ni ser på en sådan lösning, samtidigt som det är förslag till TS.
 
Det finns många fördelar som du skriver med en wide skärm. Nackdelen är ju att det blir nåst intill oandvändbart att maximera ett fönster för ett program. man får dra ut fönstret med musen till önskad storlek istället. Kanske inte är så stor nackdel men det är det enda jag kommer på. Sedan är det naturligtvis viktigt hur hög skärmen är för det bestämmer ju hur stor yta en bild kan ta upp om man vill ha den i normala förhållande bredd x höjd.
 
Det finns många fördelar som du skriver med en wide skärm. Nackdelen är ju att det blir nåst intill oandvändbart att maximera ett fönster för ett program. man får dra ut fönstret med musen till önskad storlek istället. Kanske inte är så stor nackdel men det är det enda jag kommer på. Sedan är det naturligtvis viktigt hur hög skärmen är för det bestämmer ju hur stor yta en bild kan ta upp om man vill ha den i normala förhållande bredd x höjd.
Verkar som en del program skulle jag behöva dra ut manuellt då de tyks starta i 16:9 automatisk, och vpn-klienten jag jobbar i klarar det som max, å andra sidan så behöver jag inte wide i jobbmiljön, sociala medier och vanligt surf utan där öppnas de centrerat.
Just Adobesviten är det jag kommer köpa skärm för och den jag tittar på är 42cm hög, som en 32" 4k. Skärmen är Dell U4021QW, den kommer även i en variant från LG och Lenovo. Tyvärr finns det ingenstans att se på den i Karlstad, tror knappt t det går att fysiskt se en ordentlig redigeringsskärm uppställd i Sverige tyvärr, Stockholm kanske.
 
Jag drömmer också om en sån där superwide-skärm. Jg har för närvarande två + laptopens både hemma där jag arbetar mest nuförtiden och på min arbetsplats. Jag maximerar sällan fönser så det är inget problem för mig, men skarven mellan de två skärmarna tycker jag är irriterandee ibland, särskilt när skärmarna är olika stora som de är hemma, så en superwide vore perfekt. Dessa skärmar brukar dessutom erbjuda möjligheten att visa inenhåll från två anslutna datorer samtidigt.
 
Jag drömmer också om en sån där superwide-skärm. Jg har för närvarande två + laptopens både hemma där jag arbetar mest nuförtiden och på min arbetsplats. Jag maximerar sällan fönser så det är inget problem för mig, men skarven mellan de två skärmarna tycker jag är irriterandee ibland, särskilt när skärmarna är olika stora som de är hemma, så en superwide vore perfekt. Dessa skärmar brukar dessutom erbjuda möjligheten att visa inenhåll från två anslutna datorer samtidigt.
Ja eller så kopplar man in de två halvorna av skärmen på var sin port på datorn och använder skärmen som två hopbyggda skärmar. Finessen med detta är att du kan maximera ett fönster på en skärm, ja halva den fysiska skärmen då. Ja ni fattar.

M
 
Skall köpa ny dator och skärm(ar).

Fotograferar en del, vill skriva ut själv.

Är det vettigt/förnuftigast att köpa två skärmar, en för vanligt office-arbete/internet och en för foto, t.ex. BenQ eller Eizo, så att möjligheterna ökar för att kalibrera, för bra fotoutskrifter? Eller finns det en skärm som täcker båda områdena?

Priset är inte det viktigaste, men helst valuta för pengarna. "Att betala gör bara ont en gång - att bli besviken vid användningen svider varje gång."
Jag har arbetat med två skärmar i ung 10 år, tidigare 2 st 24", men sedan 3 år har jag 2 st
 
Jag har arbetat med två skärmar i ung 10 år, tidigare 2 st 24", men sedan 3 år har jag 2 st 27".
Köp skärmar för bildbehandling, inte för textbehandling.
 
Jag har arbetat med två skärmar i ung 10 år, tidigare 2 st 24", men sedan 3 år har jag 2 st 27".
Köp skärmar för bildbehandling, inte för textbehandling.
Håller helt med om detta, det krånglar bara till det ifall skärmarna är olika stora eller har olika upplösning. Förr eller senare kommer man till en punkt då man vill bildbehandfla två filer samtidigt och behööver ha en bild på vardera skärmen.
 
Köp skärm(ar) för bildbehandlingen! Det kommer dina ögon att tycka om även när du kör "administration". Om du inte har en bra skärm hjälper det inte hur bra dator eller kamera du har.
Som flera har skrivit - OM du ska ha två - köp 2 likadana! Och oavsett 1 eller två - tänk inte mindre än 27" med 2560*1440 med en bra IPS-panel. Om ekonomin eller platsen tryter - hellre 1 bra och något större än 2 mindre och sämre.
BenQ's nya serie för foto är bra och Eizo är alltid ett säkert kort.
 
Tack alla för er hjälp och input.

Tänker köpa en Eizo 27". Kompletterar med en bra skärm jag har redan, för Office och "pappersexercis". Om det känns mindre bra så får det bli förändring längre fram.
Nu gäller det att hitta någon bra svensk leverantör med ett bra pris.
 
Om du behöver skärmytan som två skärmar ger så ska du förstås köpa två skärmar, men du behöver knappast köpa en extra skärm för surfning, email och ordbehandling om skärmytan av en skärm räcker. En kalibrerbar skärm för bildbehandling duger utmärkt även för ordbehandling.
 
Om du behöver skärmytan som två skärmar ger så ska du förstås köpa två skärmar, men du behöver knappast köpa en extra skärm för surfning, email och ordbehandling om skärmytan av en skärm räcker. En kalibrerbar skärm för bildbehandling duger utmärkt även för ordbehandling.

I min naivitet hade jag funderingar att man kanske inte skulle slita för mycket på "kvalitetsskärmen för bild" genom att i stället använda en enklare skärm för ordbehandling och spara "kvalitetsskärmen" till "kvalitetsarbete" med bilder. Har också läst någonstans att ljus och kontrast på "kvalitetsskärmen" kanske inte tillfredsställer ögat tillräckligt vid ordbehandling.
 
Tack alla för er hjälp och input.

Tänker köpa en Eizo 27". Kompletterar med en bra skärm jag har redan, för Office och "pappersexercis". Om det känns mindre bra så får det bli förändring längre fram.
Nu gäller det att hitta någon bra svensk leverantör med ett bra pris.
Helt rätt!
Ha Eizo till själva bilden i bildbehandling och den andra du redan har kan du ha alla paneler på samt till surf, Office och dyl. Köpa två Eizo är lite i överkant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.