Annons

Vettig ersättare till Canon ixus 40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Keeperian

Medlem
Igår kväll råkade någon trampa på vår ca 2 år gamla Canon Ixus så displayen dog.
Nu måste jag skaffa ny kamera närmsta dagarna eftersom familjen befinner sig på semester och inte gärna vill missa alla minnen!
SÅ jag skulle vara otroligt tacksam om någon kunde tipsa mig på ersättare och jag har väl satt ett pristak på ca 2000:-.

Har upplevt att Ixos 40´n tar ganska gryniga bilder allt som oftast och dessutom röda ögon.
Fotar väl lite allround.

Anders,
Rekommenderar IXUS 850 IS om du vill han en liten, snabb, välbyggd kompakt med riktig vidvinkel och bildstabilisator. Saknar manuella inställningar och har lite svag kanstskärpa i vidvinkel läge. Den kostar från 3000:- men är värd det.

Ok och tack för svar ska jag ju oxå säga!
Klart man vill ha det bästa för pengarna. Risken är ju att man hela tiden skuter till på budgeten och hamnar någonstans i gränslandet.*s*
Nåväl, 3000:- är väl ingen oöverkomlighet. Vill ju bara ha några vettiga alternativ att välja mellan. Vi säger väl att ny budget är 2500-3500:-.
Självklart förstår jag att det är ytterst lite som skijer kamerorna i samma prisklass.
Så kom med fler "experttips" ni som vart ute i svängen och testat.

TIPS! Om du trivdes med Ixus40, då kan kanske Ixus60 vara intressant. Går själv och funderar på en uppgradering av Ixus40 men har också en begränsad budget. Hursomhelst såg jag i helgen att Ixus60 säljs för 2395kr på Onoff (sommarrea) och att JME-data har rea på Ixus70 (...någon hundralapp mer). /ARJ

ARJ1967 skrev:
TIPS! Om du trivdes med Ixus40, då kan kanske Ixus60 vara intressant. Går själv och funderar på en uppgradering av Ixus40 men har också en begränsad budget. Hursomhelst såg jag i helgen att Ixus60 säljs för 2395kr på Onoff (sommarrea) och att JME-data har rea på Ixus70 (...någon hundralapp mer). /ARJ
Trivdes och trivdes, den va ju topptestad när den kom, men jag tycker som sagt att det är svårt att ta bra kort inomhus med den. Blir ofta mycket brus och röda ögon.
Självklart ser jag till att ha stöd eller hålla riktigt stilla, men tycker det är svårt ändå. Annars är ju kameran trevlig vad gäller kvalité, meny osv. Tycker ju kamerorn aborde ha utvecklats något mer under drygt två år eller vad det nu kan ha gått sedan ixus 40.
Nu vet jag ju inte om Canon ixus serien är mer eller mindre brusbenägna än andra märken?

Keeperian skrev:
Trivdes och trivdes, den va ju topptestad när den kom, men jag tycker som sagt att det är svårt att ta bra kort inomhus med den. Blir ofta mycket brus och röda ögon.
Självklart ser jag till att ha stöd eller hålla riktigt stilla, men tycker det är svårt ändå. Annars är ju kameran trevlig vad gäller kvalité, meny osv. Tycker ju kamerorn aborde ha utvecklats något mer under drygt två år eller vad det nu kan ha gått sedan ixus 40.
Nu vet jag ju inte om Canon ixus serien är mer eller mindre brusbenägna än andra märken?

Syftade mest på storlek och handhavande (gillar själv just storleken och handhavandet på IXUS modellerna) ...kan annars hålla med om att det finns mer att önska då det gäller brus och blixt (kör sällan ut större kopior än 10x15 från Ixusen).

Så klart börjar jag liksom många andra att fundera på kanske ta steget upp till digital systemkamera. Alltså lämna det ultrakompakta. Självklart är ju kompakt och långzoom oxå alternativ.

Storleksässigt skulle det inte va några problem då, kameran nödvändigtvis inte behöver få plats i en jackficka eller liknande.
Tar aldrig med kamera i fyllan osv.. :)
Dessutom så känner jag att jag blir mer och mer intresserad av att fota.
Frågan är ju vad som är bäst med en budget på ca 5000:-?
I den prisklassen verkar ju Nikon D40 vara populär vad gäller systemkameror iaf.
Någon som har andra vettiga förslag på vad som skulle vara mest för pengarna?
Kommer då fota människor, djur och natur!

Det kan bli svårt att få ihop ett paket på ca 5000kr. Man borde kunna få en d40 med ett 18-70mm objektiv för dom pengarna. Sen tillkommer ju lite pengar om för till exempel minneskort. D40s bilder tar mer plats än dom från ixusen plus att det är mycket lättare att ta massa bilder med en systemkamera.

Ett alternativ är ju en så kallad super zoom. För två år sedan var valet lätt då Minolta dominerade marknaden med sin Z serie men nu är det lite värre. Det jag skulle kolla efter är att kameran har filtergängor för det är mycket praktiskt.

Har själv haft Ixus 400 tills displayen sprack, dessutom tröttnade man på röda ögon och brus.

Som det är idag är väl Fuji i princip ensamma om kompaktkameror med nästan lika lågt brus som systemkameror.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Själv använder jag Fuji F11 (lågt brus, snabb, bra batteritid) som kan tas med överallt för den får plats i byxfickan, sen har jag superzoom Canon S3 IS med konverter, och jag är nöjd med den kombinationen.

MVH
.

Tack för alla svar. Det blev till slut en Sony DSC W85. :)
W80 har ju fått bra kritik och dessutom så är ju Sony snabbast på marknaden.
Perfekt när man som jag ska fånga vår 9 mån gamla dotter som förflyttar sig snabbare än blixten!
W85 är samma kamera som W80, det som skiljer är att man får med en orginalskinnväska med W85.(Som jag förstått det..)

Köp inte Panasonic iaf. Testade dess långzoomare i butik och hade datorn med för att se kvalitén på bilderna. Om jag hade fel inställning, det vet jag inte, men bilderna blev marborerade.
Brorsan lånade hem en Panasonic kompaktkamera, inte med bildstabilisator men ändå ny, lågt ISO såg ut att vara fotograferat med ISO 800. Videospelare kan de göra, men inte kameror.

Fujifilm har riktigt lågt brus. Den jag testade saknade optisk sökare>skakiga bilder

Ixus 70/75, skarpa och klara bilder. Värdelös med ISO 1600 och 800 ska man undvika. 75:an saknar optisk sökare>skakiga bilder. De har även automatisk bort-med-röda-ögon-funktion.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto