Annons

Vet ni vart man kan få en gratis egen hemsida!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskar-Z

Aktiv medlem
Hej jag har många bilder som jag vill lägga upp,
på en hemsida.
Det ska inte kosta, men det ska inte vara freeweebs lr ngt sånt.
Det ska vara snyggt.
tack :)
MvH Oskar
 
Det är nog många som letar efter en bra och gratis plats att ha sin hemsida på. Om det finns någon (vilket jag inte tror) så vill jag också veta det!
"inte vara freeweebs lr ngt sånt." Lite svårt att förstå vad du menar men Passagen har ju gratis hemsidesplats.
 
Man brukar ju ibland få med webutrymme med sitt internetabbonemang också, kanske värt att kolla upp?
 
funderat på att instalera en webserver på din egen dator?? tar max 30minuter att tanka hem, instalera och konfigurera. Kan få stöd för vilka scriptspråk du vill och hur mkt webplats du vill.

Ett tips bara,....
 
Om du har bredband hemma är svaret givet tycker jag: egen server. Det har en del fördelar jämfört med gratisutrymme hos andra: du kan fixa stöd till precis vilka tekniker som helst, du har hur mycket utrymme som helst, du slipper all reklam som du inte själv godkänner. Det finns dock en del nackdelar: du måste sätta dig in i hur man sköter tekniken, du kommer att ha en dator som alltid står på och det kostar lite el.

För egen del, eftersom jag är datanörd, var valet enkelt: jag hade fixat ADSL. Nästa steg var att köpa en router (Clas Olsson, ca 800 kr) och en 133-MHz:are för 500 kronor (fick en större HD för ca 1000kr). I datorn stoppade jag Linux (men det skulle gå lika bra med Windows), Apache (webservern), MySQL (databasserver), stöd för PHP (samma skriptspråk som fotosidan är uppbyggd med), VSFTPD (FTP-program, så jag kan tanka upp saker utifrån) och SSH (så jag kan fjärrstyra datorn).

För mig fungerar det utmärkt: jag kan slänga upp hur stora saker som helst (tar iofs en del tid för andra att tanka hem dem...) och jag kan lära mig sköta servern. Det senare är kanske dock inte lika lockande om man inte är datanörd.
 
Jag har två sidor på surftown.se. Kostar en dryg hundring per år. Så gott som gratis.....
 
Uffe_Nordholm skrev:
Om du har bredband hemma är svaret givet tycker jag: egen server. *snipp*

Jag körde det själv hemma och förutom de fördelar du nämner så var det några nackdelar som fick mig att lägga ner med egen server.

1.Ljudet, jag hadde ingenstans att ställa servern så den stod och lät i mitt sovrum. Inte bra.

2. Värmen, det blev mycket varmt i mitt rum.

3.Bandbredden, sitter på 0,5 och det är inte kul att surfa när någon drar något från servern.

4. Regelbrott, hos telia iallafall. Riskerar att bli avstängd från Telia.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.