Annons

Vet nån om man kan.....

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
få sina svartvita neg. kopierade i "snabblabb"?

Jag har nu framkallat min första svartvita rulle själv.... Har blivit nått man kan kalla negativ. Tyvärr har jag inte tillgång till mörkrum än så jag undrar nu om nån vet svaret på frågan ovan?

Vänliga hälsningar Malin

Klipp inte ner filmen innan du lämnar in den!
Har du tur så får du inte betala så mkt för kopior på den isåfall, klipper du ner den så är det helt säkert att du får betala priset för efterbeställningar, som oftast brukar ligga på ca 5;- per kopia i snabblabben

Var också noga med hur dina kopior ser ut, är det det minsta färgstick i dem så ska du kräva att dom gör om det, det GÅR att filtrera bort, många har dock inte så kalibrerade maskiner.. detta visar sig främst på sv/v-bilder..

sunki har du något tipspå hur man transporterar filmen oklippt? typ rulla upp den på en pinne och stopp i en filmburk eller finns det något mindre dåligt sätt som du brukar använda?

Pott skrev:
sunki har du något tipspå hur man transporterar filmen oklippt? typ rulla upp den på en pinne och stopp i en filmburk eller finns det något mindre dåligt sätt som du brukar använda?

Rulla ihop den så den har 5-10 cm diameter och lägg den i en plastpåse av lämplig storlek. Ett gem kan användas med viss försiktighet för att låsa änden.

/Roland som ännu inte förstått hur bra bilder skapas

Rolands metod brukar funka fint..
Men se för guds skull till att använda en ny fryspåse, använd inte den du förvarade bullar i förra veckan ;)

Skulle dock inte använda ett gem...
Men det är ju jag det..

Kan ju också vara en god idé att försöka deala lite med labbet när du lämnar in rullen, är den oklippt är det ju som en dröm för dem, dom slipper framkallningen, kör in negget, filtrerar lite och trycker på GO i princip, mer lättförtjänta pengar finns knappt.. och om dom är lite gnidiga så debiterar dom styckepris för efterbeställningar (oftast minst 5:- per bild i 10x15), alltså väldigt lätt förtjänta 180:- för något som tar dem högst 1 minut.

Pott skrev:

Tack grabbar!
Hade ni inte sagt nått hade jag GARANTERAT klippt ner den...=) Ska låta bli nu...

Ska förhandla priset först...=)

Voj Voj Voj!! 8,50 styck!! Tror jag snällt väntar på tillgång till mörkrum!!

Läste i en tråd att man kan göra kontaktkarta själv? (utan förstoringsapparat) Brukar det bli bra?

//Malin

Gör en kontaktkarta och välj ut de som du vill få kopierade. Det är ändå aldrig (inte för mig iaf) som man vill ha hela rullen uppkopierad.

Det blir inte så mycket billigare att kopiera själv. Jag vet inte vad de tar för lite större kopior men 18x24cm-papper kostar nästan 4 kr styck om man köper 100-pack.

Jag tror det står beskrivet i flera trådar i forumet.
Man behöver en lampa, ett mörkt rum (badrum kanske), en mörkrumslampa (underlättar iaf), några skålar, kemi (pappersframkallare, stopbad och fix) och papper.
En glasskiva också att lägga ovanpå negativen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar