Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vet inte riktigt men mer zoom på ett redan befintligt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Karroknasig

Medlem
Kommer inte riktigt ihåg vad det hette, men konventerare till ett objektiv, så att man kommer närmare än vad den redan befintliga zoomen på objektivet gör. Har ett canon 55-250 och ska till Syd Afrika i sommar bla till Krüger parken och känner att jag inte har pengar till ett nytt objektiv, men undrar om konventerare kanske är ett bra komplement.

Det du letar efter heter telekonverter. Notera att du inte kan använda någon sådan från Canon. De är ganska petiga med kvalitén, och gör helt enkelt sin utrustning så att deras egna telekonvertrar inte passar på annat än de bästa objektiven. En telekonverter förstorar ju inte bara bilden, utan även de fel ett objektiv är behäftat med.

Men det finns andra fabrikat som går att sätta på snart sagt vilket objektiv som helst, med varierande resultat. Ibland blir det bättre att helt enkelt beskära bilden.

En telekonverter ger heller inte ett större zoomomfång. Det förblir exakt lika stor skillnad mellan längsta och kortaste brännvidd. Ditt 55-250 kommer alltså fortfarande att ha ett zoomomfång på knappt fem gånger (250/55), men med en två gångers konverter blir området 110-500 mm istället.

Ljusstyrkan påverkas också motsvarande. 55-250/4-5,6 blir med 1,4x = 77-350/5,6-7,8 och med 2x =110-500/8-11,1. AF fungerar normalt inte med lägre ljusstyrka än 5,6. Kan luras, men AF (och även MF) försämras i takt med sjunkande ljusstyrka. Beskär bilderna istället som Anders skrev. Jag var själv i Sydafrika och Krügerparken för lite över ett år sedan och använde 55-250/4-5,6 på min 7D vidare hade vi en 400D med Tamron 28-300/3,5-6,3, som min fru använde i parken. den låga ljusstyrkan -6,3- gjorde AF osäker med längre brännvidd och skärpan då är inte heller något att yvas över så de långa lägena fick undvikas med den kombinationen. Men 7D och 55-250/4-5,6 fungerade utmärkt, det är ju både lätt och billigt, så det passar bra på resor. Men hade jag haft mer gott om pengar hade jag nog skaffat ett 100-400/4,5-5,6 Det är gott om buskar i Krügerparken så 7D:s spot-af var utmärkt, har du annan kamera så se upp för kvistar som kan lura af. Lycka till!

Anders: Finns det verkligen konvertrar med EF-S fattning (som hennes objektiv har)? Jag har inte sett några.

Karolina: Mitt tips - skippa den här idén (även om du skulle hitta en som fysiskt passar). Bildkvaliteten kommer att bli ganska trist och du kommer dessutom inte kunna autofokusera då största bländare blir större än 5,6 (Canons hus stänger av autofokuseringen då). Ska du till Krügerparken skulle jag istället tipsa dig om att hyr aett längre tele med bildstabilisering om du vill ha närbilder på djuren.

Jag vet inte hur det är med EF-S och konvertrar. Jag har bara en konverter, och det är en Canon 1,4x III, så den passar bara på mina 70-200 och 100-400 objektiv. Därför har jag ingen aning om hur det är med EF-S.

Har ett canon 55-250 och ska till Syd Afrika i sommar bla till Krüger parken och känner att jag inte har pengar till ett nytt objektiv, men undrar om konventerare kanske är ett bra komplement.
Som många redan svarat: nej, en extender på det objektivet kommer snarare att ge dig färre/sämre bilder än bättre. Jag har själv provat på mitt 100-400 men insett att det inte är någon bra idé.

Som fotograf i Kruger känner man ganska ofta att man inte har tillräckligt lång brännvidd, oavsett vilket objektiv man har. Men 250 mm är inte så illa. En god vän som var med mig i Kruger härom året hade 55-200 på sin Nikon och tog en massa bra bilder. Visst, ibland var nån leopard lite långt bort -- men det tyckte jag med mitt 100-400 också. Då kan man låta kameran vila och ta upp sin kikare och njuta av djuret istället.

Okej, tack för svaren. Tänkte att kvalitén kunde försämras, men bäst att fråga sig för så att inga dåliga beslut tas och pengar läggs ut i onödan. Förhoppningsvis kan jag få se djuren även utan mer zoom då det är "vinter" i sydafrika när jag ska dit.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto